جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ترامپ و ماکرون بر لزوم مقابله با حزب‌الله و حکومت ایران توافق کردند

ترامپ و ماکرون بر لزوم مقابله با حزب‌الله و حکومت ایران توافق کردند

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز شنبه ۱۸ نوامبر با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود گفتگو کرد.
ماکرون بعد از دیدار با سعد الحریری، نخست وزیر لبنان در کاخ ریاست جمهوری فرانسه، با دیگر رهبران جهان هم پیرامون بحران لبنان گفتگو کرد.
به گفته کاخ سفید، ترامپ و ماکرون «بر لزوم همکاری با متحدان برای مقابله با فعالیت‌های مخرب حزب‌الله و ایران در منطقه توافق نظر داشتند».
کاخ ریاست جمهوری فرانسه شنبه عصر اعلام کرد ماکرون تلفنی با میشل عون، رییس جمهوری لبنان، ترامپ، عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر، محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاهی سعودی و آنتونیو گوتیرس، دبیرکل سازمان ملل متحد گفتگو کرد.
بنا بر این بیانیه، ماکرون در باره «اوضاع خاورمیانه و راه‌های برقراری صلح در این منطقه» با رهبران این کشورها گفتگو کرد. او قرار است در روزهای آینده با دیگر رهبران جهان در این باره گفتگو کند».
سعد حریری روز شنبه بعد از دیدار با ماکرون تاکید کرد برای شرکت در مراسم روز استقلال لبنان، که روز چهارشنبه برگزار می‌شود، به این کشور خواهد رفت. حریری دو هفته پیش از نخست وزیری لبنان استعفا داد.
در بیانیه کاخ الیزه که بعد از دیدار حریری و ماکرون منتشر شد آمده است که دو طرف «تمامی راه‌ها برای حفظ ثبات لبنان را مورد بررسی قرار خواهند داد».
رییس جمهوری فرانسه در این بیانیه گفت ورود حریری به پاریس به «آرام شدن اوضاع» در خاورمیانه کمک کرده است و فرانسه در این جهت به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.