جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سفیر ایران در لندن: بازپرداخت بدهی بریتانیا به مسئله نازنین زاغری ربطی ندارد

سفیر ایران در لندن: بازپرداخت بدهی بریتانیا به مسئله نازنین زاغری ربطی ندارد

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن در یادداشتی که در کانال تلگرام خود منشر کرده، بازپرداخت بدهی بریتانیا به ایران را با موضوع نازنین زاغری-رتکلیف کاملا بی‌ارتباط دانسته است.

بعیدی‌نژاد نوشت “رسانه‌های انگلستان” بدون اینکه در جریان روند “پیچیده حقوقی “دو دهه دعوای حقوقی سنگین بین ایران و انگلیس” باشند، بازپرداخت این بدهی را که اکنون به “مرحله نهایی” رسیده، ” معامله‌ای پشت صحنه برای آزادی خانم زاغری از زندان” دانسته‌اند: “این تصور کاملا نادرست است و آگاهی از برخی فرآیندهایی که این پرونده در این سال‌های طولانی طی کرده است به خوبی عدم ارتباط حل این پرونده با هر موضوع دیگری را به خوبی به اثبات می‌رساند.”

روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن دو روز پیش گزارش کرد که پس از آنکه بوریس جانسون وزیر خارجه این کشور وعده داد “هر کاری” از دستش بر بیاید برای آزادی خانم زاغری انجام می‌دهد، بریتانیا آماده شده بیش از چهارصد میلیون بدهی خود به ایران را به نشانه “حسن نیت” بپردازد.

نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی در حال گذراندن محکومیت پنج ساله خود در زندان اوین تهران است. ریچارد رتکلیف همسر خانم زاغری هفته پیش گفته بود اگر بریتانیا به تعهدات “قانونی‌اش” در قبال ایران عمل کند، شرایط برای آزادی همسرش فراهم می‌شود.

گزارش روزنامه تلگراف را روز بعد هم سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا هم سخنگوی وزرات خارجه ایران تکذیب کردند و آن را با موضوع خانم زاغری بی‌ربط دانستند.