سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ایست‌ بازرسی‌های بسیج را کم و به گشت‌های محله‌ای تبدیل می‌کنیم/ برای فضای مجازی برنامه داریم

ایست‌ بازرسی‌های بسیج را کم و به گشت‌های محله‌ای تبدیل می‌کنیم/ برای فضای مجازی برنامه داریم

رییس سازمان بسیج گفت: بنا داریم ایست بازرسی‌ها را تقلیل داده و کم کنیم و آن را به گشت‌های محله‌ای تبدیل کنیم.

به گزارش ایسنا، سردار غلامحسین غیب‌پرور صبح امروز در نشست خبری خود که به مناسبت هفته بسیج برگزار شد، ضمن تسلیت ایام ماه صفر و درگذشت هموطنان‌مان در زلزله غرب کشور، گفت: برای درگذشتگان آمرزش و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و تحمل آرزو می‌کنیم. این داغ حتما بر دل یکایک ایرانیان نشسته و از تمام کسانی که از همان دقایق اول خیلی پرتلاش وارد شدند اعم از دولتمردان خوب‌مان، ارتش قهرمان، بسیجیان عزیز و پاسداران سبزپوش و همه کسانی در سراسر ایران تقاضای اعزام داشتند تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: این غم بزرگی بود اما خداوند حتما جبران خواهد کرد و همین که جنب و جوشی در کشور ایجاد شده از برکات خفیه الهی است.

رییس سازمان بسیج مستضعفین گفت: ما در زمینه امنیت کشور به مدد نیروهای انتظامی می‌رویم و بنا داریم ایست بازرسی‌ها را تقلیل داده و کم کنیم و آن را به گشت‌های محله‌ای تبدیل کنیم.

غیب‌پرور در رابطه با سازوکار و نحوه این گشت‌زنی‌های محله‌ای، اظهار کرد: چارچوب این گشت‌های محله‌ای این است که افراد اول با شرایط احراز انتخاب می‌شوند، سپس در دوره‌های آموزشی قرار می‌گیرند و با هماهنگی قوه قضاییه و نیروی انتظامی فعالیت خواهند کرد.

وی تاکید کرد: آنها مسلح نخواهند بود و به حریم خصوصی افراد وارد نخواهند شد و فقط تامین امنیت را بر عهده می‌گیرند.

رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به سی و هشتمین سالگرد هفته بسیج، تصریح کرد: آن روزی که امام فرمودند این شجره طیبه است کلامی حکمیانه بود که در عمل هم ثابت شد و بسیج در عرصه‌های مختلف نقش بی‌بدیلی را در دوران دفاع مقدس و بعد از جنگ تحمیلی ایفا کرد و حقیقتا در میدان حاضر بوده و همیشه جانفشانی کرده است.

غیب‌پرور خاطرنشان کرد: شاید اگر بخواهیم چند ویژگی بسیجیان را به عنوان خصایص عمده طرح کنیم اول این باشد که بسیجی متمسک به ولایت است و ویژگی ولایتمداری بسیجیان در بین ویژگی‌های دیگر تللو می‌کند. در عین حال بسیج به هیچ قشر خاصی اختصاص ندارد و در عین حال آنها همیشه در گمنامی و بی‌هیاهویی کار کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: بسیج عرصه حیات خود را عرصه استمرار انقلاب اسلامی می‌داند و برای انجام رسالتی بزرگ قریب به چهار دهه را پشت گذشته و بسیج ما امروز دیگر بسیج سال 59 و 60 نیست و علیرغم خیلی از رفتارهای بد نسل جوان ما انقلابش را درک می‌کند، ولایت را پذیرفته و رسالت‌های انقلاب را می‌فهمد.

رییس سازمان بسیج مستضعفین همچنین درباره سیاست‌ها و رویکردهای بسیج، گفت: ما اعتلای بسیج را در چهار عرصه دفاع، فرهنگ، علم و خدمت‌رسانی دنبال می‌کنیم و برای هر کدام از اینها استدلال داریم.

غیب‌پرور یادآور شد: ما در عرصه دفاعی 100 هزار نفر را در ابعاد دفاعی و نظامی آموزش تخصصی دادیم که در قالب 430 گردان جمع شده‌اند. در موضوع فرهنگ نیز انقلاب ما انقلابی برآمده از فرهنگ غنی اسلامی است. در عین حال دشمن همیشه فرهنگ و دین ما را مورد تهدید قرار داده و خسارت‌هایی نیز وارد کرده به همین جهت ما باید در عرصه فرهنگ اقدامات اساسی انجام دهیم.

وی افزود: یکی از عرصه‌های مهم فرهنگ ما موضوع راهیان نور است که امروز به سرمایه معنوی بزرگی تبدیل شده و حضرت آقا از آن به عنوان یک فناوری نام برده‌اند. ما اگر بتوانیم به وسیله موضوع راهیان نور فرهنگ فداکاری، ایثار و شهادت را برای مردم بازگو کنیم حتما مورد اقبال جوانان قرار می‌گیرد چون فطرت‌ها پاک است و اگر جایی هم دچار خسران شدیم به دلیل کم‌کاری امثال بنده بوده است.

رییس سازمان بسیج مستضعفین تاکید کرد: ما در بسیج دور خودمان دیوار نمی‌کشیم و تعامل با بخش‌های مختلف در دولت جزو اصول و قواعد کاری بنده است و کارهای فوق‌العاده‌ای بخصوص در عرصه علم و فناوری انجام شده است.

غیب‌پرور به فعالیت‌های بسیج در عرصه حل مسائل و مشکلات اجتماعی و خدمت‌رسانی اشاره کرد و گفت: گروه‌های جهادی یکی از طلایی‌ترین دستاوردهای بسیج در انقلاب اسلامی است. ما تا سال 95 شش هزار گروه جهادی داشتیم اما امسال این تعداد به 10 هزار گروه افزایش پیدا کرده که به مناطق محروم مراجعه می‌کنند.

وی همچنین به برنامه این سازمان برای فضای مجازی اشاره کرد و افزود: قرار نیست فضای مجازی به قتلگاه جوانان تبدیل شود و می‌تواند فرصتی باشد. من شب گذشته نیز به طور مختصر با وزیر ارتباطات در این رابطه صحبت کردم و گفتم که ما درباره فضای مجازی طرح و برنامه داریم که می‌توان از آن استفاده سالم و قابل رشد داشت.

رییس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه نشست خبری خود به اقدامات بسیج درباره رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان غرب کشور اشاره کرد و افزود: کار ابتدایی ما کوتاه مدت و اورژانسی شامل آواربرداری و رساندن امکانات می‌شود و بعد هم کار بلندمدت و تهیه و ساخت مسکن را بر عهده داریم. من هم بعد از این نشست خبری عازم منطقه هستم و جلسه‌ای به صورت ویدئوکنفرانس با مسئولان سپاه برگزار می‌شود و ما تلاش می‌کنیم با توجه به سرمای هوا در زمان کوتاه سرپناه مردم را تهیه کنیم.

غیب‌پرور در ادامه با اعلام شعار هفته بسیج، اظهار کرد: شعار این هفته ما «بسیج مظهر مردمسالاری دینی» است و ما امیدواریم دیدار با فرمانده کل قوا محقق شود.

وی گفت: نقش بسیج در رسانه‌های مکتوب کم شده و صحبت‌هایی با سازمان بسیج رسانه و خبرگزاری‌های وابسته به بسیج انجام شده که این نقیصه برطرف شود.

رییس سازمان بسیج مستضعفین در پاسخ به پرسشی در خصوص سطح تعامل سازمان بسیج با دولت، گفت: بسیج اهل تعامل و ارتباط با دولت است. ما در یک کشور زندگی می‌کنیم و یک انقلاب داریم و وظیفه‌مان خدمت به مردم است لذا لحاظ ملاحظات سیاسی مانع تعامل و همکاری نیست و تا به امروز حدود سه بار خود من با آقای روحانی جلسه داشتم و حضورا برای همکاری اعلام آمادگی کردم و در عین حال این موضوع با وزرا و سایر مسئولین دولتی نیز مطرح شده و آنها نیز استقبال کرده‌اند.

غیب‌پرور ادامه داد: به طور مثال در موضوع ریزگردهای خوزستان و ایلام اعلام آمادگی شد و مجموعه استانداری و دولت نیز برای این همکاری اعلام آمادگی کردند. در موضوع احیای صنایع کوچک، بخش کشاورزی، آبخیزداری، ارتباطات و فناوری نیز تعاملات وجود دارد چرا که بسیج اقیانوسی از استعدادهای درخشان است.

وی تاکید کرد: بخش اعظمی از ملت ما انقلاب‌شان را می‌خواهند و رهبر و کشورشان را دوست دارند. مردم وابستگی عمیقی با بسیج دارند و ما بسیجی‌ها نیز باید مراقب رفتارمان باشیم و برای نظام و انقلاب آبروداری کنیم و انصافا در بسیج کارهای بزرگی انجام شده است.

رییس سازمان بسیج مستضعفین خاطرنشان کرد: ما به این موضوع قائل هستیم که کسی که نظام، رهبر، انقلاب و کشورش را می‌خواهد حتی اگر در بسیج هم پرونده نداشته باشید بسیجی محسوب می‌شود. در عین حال ما یک بسیج عمومی هم داریم که کسانی هستند که ثبت‌نام کردند اما نمی‌توانند در همه برنامه‌ها شرکت کنند بنابراین با این اعتبار قالب ملت ایران بسیجی هستند و شرایط حضور در بسیج نیز در حال حاضر سهل و روان‌تر شده و به نوعی بسیج 10 میلیونی اتفاق افتاده است.

غیب‌پرور در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش ایران در آموزش یمنی‌ها با توجه به ادعای عربستان بر موشک‌زنی به ریاض توسط ایران نیز گفت: یک اتفاق بزرگ در جهان اسلام رخ داده و آن بیداری امت اسلامی است. عربستانی‌ها نیز باید باور کنند که این بیداری وجود دارد و اینکه انگشت اتهام به ایران و این و آن ببرند مشکل‌شان را حل نمی‌کند.

وی تاکید کرد: خدا کند رفتار عاقلانه در عربستان حاکم شود که من فکر نمی‌کنم این‌چنین شود اما مردم یمن مردمی سلحشور و مقاوم هستند و می‌خواهند خودشان سرنوشت کشورشان را انتخاب کنند.

رییس سازمان بسیج مستضعفین خاطرنشان کرد: ایران اسلامی از جبهه مقاومت حمایت می‌کند نه مداخله، اما عربستان مثل دوستان آمریکایی‌شان کم آورده‌اند و اگر گردن ایران نیندازند چه کنند؟ بنابراین صحت مطالب چیز دیگری است.