جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ائتلاف بین‌الملل به احتمال فرار ده‌ها داعشی از الرقه اذعان کرد

ائتلاف بین‌الملل به احتمال فرار ده‌ها داعشی از الرقه اذعان کرد

یک ماه پس از آن‌که نیروهای ائتلاف سوریه دمکراتیک، شهر الرقه را از تصرف گروه داعش آزاد کردند، ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا اذعان کرد که احتمالا ده‌ها تن از جنگجویان خارجی این گروه، با پنهان شدن میان غیر نظامیان، موفق شدند به اماکن دیگری منتقل شوند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، بنا بر این اعلام، احتمالا این افراد هنگام خارج کردن 3 هزار غیرنظامی از شهر، موفق به فرار شده‌اند.

کلنل ریان دیلون سخنگوی ائتلاف بین‌الملل اعلام کرد که حدود 300 تن به عنوان جنگجویان احتمالی داعش شناسایی شده‌اند. او افزود همه داعشی‌هایی که از الرقه فرار کرده‌‌اند، شناسایی نشده‌اند.

شورای محلی الرقه و نیروهای ائتلاف سوریه دمکراتیک در هفته‌های آخر جنگ در این شهر، به توافقی برای خروج غیرنظامیان از الرقه، دست یافته بودند. هنگام خروج، این افراد مورد آزمایش، بازرسی و تحقیق قرار گرفتند. در این میان، 4 تن از جنگجویان خارجی داعش شناسایی و دستگیر شدند. حدود 300 تن هم به عنوان «جنگجویان احتمالی داعش» شناسایی شدند.

از سویی دیده‌بان حقوق بشر سوریه بارها اعلام کرده بود که صدها تن از جنگجویان داعش که برخی از آن‌ها خارجی هستند، روز 12 اکتبر در کاروانی بزرگ به همراه اسلحه و مهماتشان، موفق به فرار از الرقه شدند.

به نظر می‌رسد اعلام اخیر ائتلاف بین‌الملل، زیر فشار روسیه صورت گرفته باشد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ایالات متحده را به تلاش برای تغییر نظام سوریه «از راه پشتیبانی از تروریست‌ها و جنگجویان خارجی» متهم کرده بود.

اما ترکیه از موضع واشینگتن در قبال توافق میان ائتلاف سوریه دمکراتیک و داعش که به این گروه اجازه خارج کردن نیروهایش از الرقه را داده بود، ابراز شگفتی کرد.