پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پلیس فتا شش فعال فرهنگى تركمن را احضار کرد

پلیس فتا شش فعال فرهنگى تركمن را احضار کرد

پلیس فتای استان گلستان طى روزهاى گذشته 6 فعال تركمن در شبكه‌هاى اجتماعى را به دليل فعاليت‌هاى فرهنگى در زمينه زبان مادرى و انتشار برخى مطالب انتقادى به دولت احضار كرده است.

به گزارش سايت  «توهرا» وابسته به فعالان حقوق بشر ترکمن صحرا، مدیر یک کانال تلگرامی در شهرستان گرگان که برخی مطالب درج شده در این کانال منتقد دولت بود روز گذشته به پلیس فتای استان گلستان احضار شد.

سايت «توهرا» به نقل از یک منبع مطلع نوشته است: «مطالب اين کانال منتقد عملکرد دولت خصوصا در دوره اصلاحات بود و از اصلاح طلبان معترض در سال 88 شمسی (2009 میلادی) حمایت می‌کرد». این منبع افزود: «با تهدید به دستگیری و توهین و اعمال فشار از مدیر این کانال تلگرامی تعهد کتبی گرفتند».

بنا به اين گزارش ، طی دو روز گذشته در عملکردی مشابه، دست کم 5 تن از مدیران کانال‌های تلگرامی از سوی اداره اطلاعات احضار و با تهدید به دستگیری از این اشخاص تعهد کتبی گرفته شد.

به نوشته سايت  «توهرا» این افراد از فعالان فرهنگی ترکمن‌ بودند و در کانال‌های تلگرامی درباره زبان مادری و فرهنگ ترکمنی مطلب به اشتراک می‌گذاشتند.

منابع اين سايت افزودند: «مأموران بازور و تهدید و ایجاد جو روانی از این افراد تعهد کتبی گرفتند که به فعالیت‌های خود سامان ببخشند و در نوشتن پست‌های تلگرامی دقت کنند تا احیاناً مطلبی علیه نظام به اشتراک نگذارند».

وی در ادامه گفت: «این فعالان از شهرهای گنبدکاووس، بندر ترکمن و کلاله هستند و هیچ‌گونه سابقه کیفری ندارند».