جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ژنرال جفری هاریگیان: موشک شلیک شده از یمن به سوی پایتخت عربستان سعودی، ایرانی بود

ژنرال جفری هاریگیان: موشک شلیک شده از یمن به سوی پایتخت عربستان سعودی، ایرانی بود

چند روز پس از حمله موشکی شورشیان شیعه حوثی به پایتخت عربستان سعودی، یک مقام ارشد نیروی هوایی آمریکا در منطقه خلیج فارس گفت که موشک بالیستیکی که از یمن به سوی پایتخت عربستان سعودی شلیک شده بود، ایرانی بوده و «نشانه‌های ایرانی» بر بدنه آن مشاهده شده است.

ژنرال جفری هاریگیان، که بر ستاد فرماندهی نیروی هوایی آمریکا در قطر نظارت دارد، این موضوع را روز جمعه ۱۹ آبان در نشستی خبری در دوبی اعلام کرد.

اواخر روز شنبه صدای انفجار مهیبی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض پایتخت عربستان شنیده شد، که مقام‌های سعودی گفتند ناشی از رهگیری یک موشک شلیک شده از سوی حوثی‌های مورد حمایت ایران بوده است.

مقام‌های سعودی این حمله را «یک اقدام جنگی» از سوی جمهوری اسلامی ایران خوانده و گفتند حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌دانند. واشنگتن نیز این حمله را محکوم کرده و خواستار برخورد با فعالیت‌های ایران در یمن شدند.

این فرمانده ارشد آمریکایی همچنین گفت که مقام‌های مسئول در حال بررسی چگونگی انتقال این موشک به یمن آن هم در شرایطی هستند که فضای هوایی، بنادر و مرزهای این کشور در کنترل ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی است.

آسوشیتدپرس نوشت، پس از شلیک این موشک که کمتر از یک هفته گذشته در نزدیکی ریاض پایتخت عربستان سعودی منهدم شد، وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرده بود که کارآگاهان با بررسی باقیمانده‌های این موشک، شواهدی را یافته‌اند که حاکی از «نقش حکومت ایران در ساخت آن» است.

 امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفته است که موشک شلیک شده به سوی عربستان «به وضوح» ایرانی است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده نیز پیشتر در روز یکشنبه گفته بود پرتاب موشک به سمت ریاض کار ایران بوده و سامانه دفاع موشکی آمریکایی که در عربستان مستقر است موشک شلیک شده را ساقط کرده است.

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز تهران را متهم کرده بود که موشکی را که شورشیان حوثی در ماه ژوئیه به عربستان سعودی شلیک کرده‌اند در اختیار این گروه قرار داده است.