چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » چرا اوباما مانع انتشار اسناد رابطه بن لادن با حکومت ايران و قطر شد؟

چرا اوباما مانع انتشار اسناد رابطه بن لادن با حکومت ايران و قطر شد؟

کلیفورد می، بنیانگذار و رئيس بنياد “دفاع از دموکراسی‌ها”، گفت که پس از گذشت چند روز از انتشار اسناد اسامه بن لادن در محل اقامتش در ابوت آباد پاکستان به دست آمده بود، دلایل جلوگیری باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا، جهت منع انتشار این اسناد كه روابط القاعده با ایران و قطر را فاش كرده، به طور واضح مشخص شد.
مى در مقاله‌اى در “واشنگتن تایمز” روز چهارشنبه گذشته گفت که کارشناسان ارشد در بنياد “دفاع از دموکراسی‌ها” و سایر مراکز و موسسات طى سال‌هاى گذشته، شديدا مخالف تصمیم دولت اوباما به منع انتشار اسناد بن لادن بودند و درخواست مى‌كردند تا تمامى اين اسناد در دسترس پژوهشگران، روزنامه‌نگاران، سیاستگذاران و افکار عمومی قرار گيرد.
طبق اسناد منتشر شده ، بن لادن در خاطرات خود، ضمن تمجيد از رسانه هاى قطرى ، از تأثير گروه ” اخوان المسلمین” در گرايشش به “جهاد گرايى”، سخن گفته است.
از نظر رئيس بنياد “دفاع از دموکراسی‌ها”، مهم‌ترین مساله در بحث سیاسی کنونی درباره ارزیابی سند ۱۹ صفحه‌ای بن لادن درباره رابطه ايران و القاعدة اين است كه مقامات ارشد القاعده گفته‌اند که تهران در “ارائه كليه كمک‌ها و تسهيلات از جمله ارایه ویزا، پول، سلاح، تا آموزش اعضاى القاعده در اردوگاه‌هاى حزب الله لبنان “، همكارى كرده است.
براساس این اسناد، ایران یک پناهگاه امن برای جنگجویان القاعده بوده و در مقابل از اين گروه خواسته تا به منافع ایالات متحده در سعودی و خلیج فارس حمله كند.
در یک سند جداگانه، بن لادن توضیح می‌دهد که از سال ۲۰۰۷ ایران “مقر اصلی مرور بودجه، اعضا و ارتباطات القاعدة ” شده است.
كليفورد می تاكيد مى‌كند که “القاعده و ایران نه دشمن هم، بلکه رقبای يكديگر هستند، عليرغم اينكه اختلافات و تفاوت‌های فرقه‌ای دارند عمیق دارند”.
مایک پومپئو، مدیر جدید سازمان اطلاعات مرکزی در دولت رئیس جمهوری ایالات متحده دونالد ترامپ، که سابقا نماینده کنگره بود، تلاش زیادی براى انتشار ۴۷۰ هزار مشهور به اسناد بن لادن، شامل هزاران مدرک، عکس و فایل‌های کامپیوترى به دست آمده از ابوت آباد، انجام داد كه این اسناد چند روز قبل از انتشار عمومی در دسترس مجله “لانگوار” قرار گرفت.
کلیفورد می، بنیانگذار و رئيس بنياد “دفاع از دموکراسی‌ها”، از اظهار نظر وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف، كه اسناد بن لادن را “جعلى” خوانده بود به شدت انتقاد كرد.