چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » دستهبندی نشده » هشدار ییسرائل کاتز: ایران سرزمین‌های وسیعی در پیرامون اسرائیل را به تسلط گرفته است واین خط قرمز ما می باشد!
In this Tuesday, March 7, 2017 file photo, Israel's transportation and intelligence minister Yisrael Katz speaks during an interview with The Associated Press, in his office in Tel Aviv, Israel. (AP Photo/Dan Balilty)

هشدار ییسرائل کاتز: ایران سرزمین‌های وسیعی در پیرامون اسرائیل را به تسلط گرفته است واین خط قرمز ما می باشد!

وزیر اطلاعات اسرائیل پنجشنبه هجدهم آبان در مصاحبه با اسوشیتدپرس و نیز شبکه هفت اسرائیل گفت، این دولت برای تشدید فشار سازمان ملل متحد بر ایران و حزب‌الله در پی وضعیت جدید لبنان، برنامه‌ریزی می‌کند.

ییسرائل کاتز افزود، اسرائیل زمان را برای اجرای قطعنامه سال ۲۰۰۶ شورای امنیت در مورد خلع سلاح شبه نظامیان در لبنان مناسب می‌داند.

وزیر اطلاعات اسرائیل اظهار داشت کناره‌گیری سعد حریری «چهره حقیقی حزب‌الله و ایران را برملا کرد زیرا «چیزی را که ما می‌گفتیم، اکنون جهان به چشم خود می‌بیند؛ ما می‌گفتیم که سعد حریری برگ انجیر بود زیرا لبنان در واقع حزب‌الله است و حزب‌الله ایران است و ما این را خط قرمز می‌دانیم».

ییسرائل کاتز گفت، «ایران سرزمین‌های وسیعی در پیرامون اسرائیل را به تسلط گرفته است».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز یکشنبه گفته بود، کناره‌گیری سعد حریری «ناقوس بیدارباش برای جامعه بین‌المللی است تا ایران را زیر فشار بگذارد».

به گفته نتانیاهو، وقتی اعراب میانه‌رو و اسرائیل یک حرف را بیان می‌کنند، «دنیا باید گوش کند».

سعد حریری شنبه گذشته در جریان سفر به عربستان، با انتقاد شدید از ایران و حزب‌الله، استعفای خود را از ریاض اعلام کرد و گفت «هر جا ایران پا گذاشته، ویرانی بر جای نهاده است».

این در حالی است که آقای حریری سال گذشته با ائتلاف با حزب‌الله برای دومین بار بر مسند نخست‌وزیری لبنان تکیه زد.

کناره‌گیری آقای حریری بحران سیاسی عمیقی در خاورمیانه ایجاد کرده و از جمله، احتمال بروز یک درگیری نظامی اسرائیل با حزب‌الله مطرح شده است.

تشدید احتمال بروز جنگ به‌ویژه پس از آن مطرح شد که عربستان، بحرین، کویت و امارات از شهروندان خود که در لبنان هستند، خواستند هر چه زودتر این کشور را ترک کنند.

روزنامه جروزالم پست جمعه نوزدهم آبان نوشته است، «با کنار رفتن سعد حریری، در جنگ آتی با لبنان، اسرائیل فضای عملیاتی بیشتری در اختیار دارد».

جروزالم پست به نقل از یوآو گالانت، وزیر کنونی مسکن و نظامی بلندپایه پیشین اسرائیل، نوشته است، در جنگ تازه «لبنان به عصر حجر باز می‌گردد».

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل نیز گفته است که کشورش در جنگ جدید با حزب‌الله، تمامی لبنان را هدف نظامی می‌داند زیرا حزب‌الله بر لبنان مسلط شده و «باید کار را یکسره کرد».

آقای لیبرمن یکشنبه نیز در توییتر خود نوشته بود، «لبنان = حزب الله؛ حزب الله = ایران؛ لبنان = ایران؛ ایران برای دنیا خطرناک است؛ استعفای سعد حریری این را ثابت کرد».

سخنان روز پنجشنبه وزیر اطلاعات اسرائیل در مورد حمله دیپلماتیک برنامه‌ریزی شده این کشور برای فشار بر ایران و حزب الله و اظهارات مقامات ارشد دیگر این کشور در مورد یک جنگ جدید با حزب الله و لبنان، با رزمایش بزرگ هوایی اسرائیل همزمان شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، رزمایش «پرچم آبی» که در یک هفته اخیر در جریان بوده است، در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

ارتش اسرائیل چند هفته پیش نیز رزمایش زمینی دیگری را در نزدیکی مرز با لبنان برگزار کرد تا به گفته ژنرال گادی آیزنکوت، فرمانده ارتش، احتمال عملیات جنگی با حزب‌الله را تمرین کند.