پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نیروهای سوریه دموکراتیک: به نیروهای دولت اسد اجازه عبور از فرات را نخواهیم داد
A fighter from Syrian Democratic Forces (SDF) sits in a military tank in Raqqa, Syria September 16, 2017. REUTERS/ Rodi Said

نیروهای سوریه دموکراتیک: به نیروهای دولت اسد اجازه عبور از فرات را نخواهیم داد

احمد ابو خوله، فرمانده نظامی مجلس دیر الزور، وابسته به نیروهای سوریه دموکراتیک چهارشنبه 8 نوامبر اعلام کرد که به نیروهای رژیم بشار اسد و شبه‌نظامیان هوادار او اجازه عبور به سمت کرانه شرقی رود فرات را نخواهد داد.

ابوخوله گفت که ائتلاف سوریه دمکراتیک با  مقاومت مسلحانه، مانع رسیدن نیروهای رژیم اسد به آن سوی فرات خواهد شد.

ابوخوله این سخنان را در پی دیدار بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه با حامیان ایرانی‌اش، اظهار داشت. بنا بر گزارش‌ها، طرف ایرانی تصمیم گرفته که با نیروهای ائتلاف سوریه دموکراتیک که بیش از یک چهارم اراضی سوریه را در اختیار دارند، بجنگد.

 

بشار اسد پس از دیدار با علی اکبر ولایتی مشاور ارشد رهبر نظام حاکم بر ایران گفت  سوریه با آن‌ها که سعی در «تقسیم و تضعیف کشور» را دارند،، خواهد جنگید. ولایتی نیز گفت که نیروهای رژیم اسد الرقه را از دست نیروهای سوریه دموکراتیک بازپس خواهند گرفت.

ولایتی افزود: «مناطق شرقی سوریه و غرب ادلب به زودی پاکسازی خواهد شد».

پیش از این، روس‌ها نیز از تمایل‌شان به رویارویی نظامی با نیروهای سوریه دموکراتیک خبر داده بودند.

در پاسخ به این اظهار نظرها، نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کردند که به رژیم بشار اسد و همپیمانانش اجازه عبور از رودخانه فرات را نخواهند داد.

به باور ناظران، این موضوع می‌تواند به تشدید رویارویی آمریکا و روسیه در سوریه بیانجامد، زیرا نیروهای رژیم سوریه و نیروهای سوریه دموکراتیک در کرانه شرقی فرات در حال جنگ با یکدیگر هستند.

همزمان با پیش‌روی نیروهای رژیم اسد به سمت شهر مرزی البوکمال، نیروهای سوریه دموکراتیک با حمایت ائتلاف بین‌المللی می‌کوشند به این شهر رسیده و مانع باز شدن گذرگاهی شوند که رژیم اسد با حمایت ایران برای گشودن آن می‌کوشد. این گذرگاه ایران، عراق و سوریه را به هم وصل می‌کند.