شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » برای نخستین‌بار یک دادستان آرژانتین رسما اعلام کرد: نیسمان به «قتل» رسید

برای نخستین‌بار یک دادستان آرژانتین رسما اعلام کرد: نیسمان به «قتل» رسید

یک دادستان آرژانتینی روز چهارشنبه برای نخستین بار بطور رسمی اعلام کرد مقام قضایی که درباره بزرگترین پرونده تروریسم در آن کشور تحقیق می‌کرد، و حدود دو سال پیش به طرز مشکوکی از دنیا رفت، خودکشی نکرده و به قتل رسیده است.

نظر ادواردو تایانو، پرونده مرگ آلبرتو نیسمان را، که درباره همدستی احتمالی رئیس جمهوری وقت آرژانتین برای سرپوش گذاشتن بر نقش مقام‌های ایران در انفجار مرگبار سال ۱۹۹۴ مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس تحقیق می‌کرد، متحول می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قاضی جولیان ارکولینی که نظر رسمی دادستان تایانو را قرائت کرد، اکنون باید در مورد پذیرش این نظریه و اعلام رسمی پرونده مرگ آلبرتو نیسمان در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۵ به عنوان یک «پرونده جنایی» تصمیم بگیرد.

جسد نیسمان در حالی پیدا شد که قرار بود روز بعد در کنگره علیه رئیس جمهوری وقت شهادت دهد. او می‌گفت مدارکی دارد که کریستینا فرناندز و همکارانش قصد داشتند در ازای معاملات تجاری کلان، ایران را از اتهام دخالت در انفجار تبرئه کنند.

در سال ۲۰۰۷، حدود سیزده سال پس از انفجار مرکز یهودیان در پایتخت که منجر به مرگ ۸۵ نفر شد، دادستانی کل آرژانتین درخواست صدور حکم جلب ۹ نفر را، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی و علی‌اکبر ولایتی، توسط پلیس بین‌الملل صادر کرد.

حکومت ایران، که همواره هرگونه نقشی در آن انفجار را رد می‌کرد، در سال ۲۰۱۳ پذیرفت پنج مقام قضایی آرژانتین برای تحقیقات به تهران بروند، اما این توافق هرگز عملی نشد.

پیشتر برخی مقام‌های آرژانتینی از کشته شدن آلبرتو نیسمان گفته بودند؛ مانند ریکاردو سائنز دادستان دادگاه تجدیدنظر بوئنوس آیرس، که زمستان ۱۳۹۴ به عنوان نخستین مقام ارشد قضایی آرژانتین گفت نیسمان در خانه خود به قتل رسیده است.

اما اظهار نظر ادواردو تایانو نخستین نظر رسمی یک دادستان آرژانتینی است که به دادگاه ارائه می‌شود و می‌تواند مسیر پرونده را تغییر دهد.