جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رئیس جمهوری فرانسه خواستار برخورد قاطع با برنامه موشکی ایران شد
الرئيس الفرنسي إيمانويل ماكرون في باريس يوم 31 أغسطس آب 2017. تصوير: فيليب ووجازيه - رويترز

رئیس جمهوری فرانسه خواستار برخورد قاطع با برنامه موشکی ایران شد

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، خواستار مقابله قاطع با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و برنامه موشک‌های بالستیک این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مکرون که برای سفری 24 ساعته، چهارشنبه 8 نوامبر به امارات متحده عربی رسید، پیش از آغاز این سفر، در مصاحبه با روزنامه الاتحاد، خواستار «باز نشدن جبهه‌ای جدید علیه ایران» شد، آن هم در وقتی که روابط ایران و سعودی در پی پرتاب موشک بالستیک توسط شورشیان حوثی از یمن به ریاض در روز شنبه گذشته، شاهد تنشی روز افزون است.

سعودی ایران را مسئول این حمله موشکی دانست و این کشور را به مسلح سازی شورشیان حوثی متهم کرد.

مکرون که برای حضور در افتتاح موزه «لوور ابوظبی» به امارات سفر کرده، افزود: «بسیار حائز اهمیت است که با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و برنامه موشک‌های بالستیکش، تعاملی قاطع داشته باشیم».

او ادامه داد: «امروز پیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تا منطقه به صلح برسد». او اضافه کرد: «باز کردن جبهه‌ای جدید تنها به تشدید تنش و افزایش بی ثباتی در منطقه بیانجامد».

توافق هسته‌ای میان ایران و جامعه جهانی که سال 2015 منعقد شد، تهران را از فعالیت در زمینه موشک‌های بالستیک منع نمی‌کند، اما قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد که توافق هسته‌ای را تصویب کرد، از ایران می‌خواهد دست به توسعه برمامه موشکی و ساخت موشک‌هایی که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است، نزند.

توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان)، 16 ژوئیه 2015 حاصل شد و یک سال بعد به اجرا در آمد. برپایه این توافق، در مقابل محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این فعالیت‌ها، به تعلیق درآمد.

سفر مکرون به امارات، نخستین سفر او به منطقه خاورمیانه پس از رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری در ماه مه گذشته است.