جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » در این هنگام علی اکبر ولایتی، سعدالحریری نخست‌وزیر مستعفی لبنان را تهدید کرده و در آخرین جلسه رودررو به او گفت: «در صورت عدم حمایت علنی شما از حزب‌الله، عاقبت پدرتان در انتظارتان است!»

در این هنگام علی اکبر ولایتی، سعدالحریری نخست‌وزیر مستعفی لبنان را تهدید کرده و در آخرین جلسه رودررو به او گفت: «در صورت عدم حمایت علنی شما از حزب‌الله، عاقبت پدرتان در انتظارتان است!»

آمدنیوز: در جلسه علی‌اکبر ولایتی و سعدالحریری چه گذشت؟

اختصاصی_«آمدنیوز»- روز جمعه ۱۲ آبان‌ماه ۱۳۹۶، «علی‌اکبر ولایتی» مشاور بین‌الملل رهبر ایران پس از ملاقات با «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، با «سعدالحریری» نخست‌وزیر لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

یک‌روز پس از دیدار، «حریری» با سفر به عربستان و حمله لفظی شدید به ایران، از سمتِ نخست‌وزیری لبنان استعفا کرد. «حریری» در متن استعفا نامه‌اش، حملات لفظی تندی را متوجه ایران کرد و گفت: «فضای کنونی لبنان شباهت بسیاری به زمان قبل از ترور رفیق الحریری دارد و بیم ترور شدن وجود دارد.» وی هم‌چنین اظهار کرد: «شرارت ایران در منطقه گریبان خودش را هم می‌گیرد. ایران در مداخله‌جویی‌هایش در امور جهان عرب شکست می‌خورد.»

پس از این سخنان، رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی این استعفاء را با هماهنگی عربستان اعلام کردند. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران به نقل از یک مقام دولتی لبنان که نامی از وی نبرده، نوشت: «عربستان به حداقل منافع خود از پروسه تسهیل ریاست‌جمهوری میشل عون، دست نیافت و سعد حریری عملاً در میدان هم‌سو با حزب‌الله و جریان مقاومت گام برداشت و به کارگزار این جریان تبدیل شد.» این خبرگزاری از قول این منبع لبنانی، استعفای حریری را در «چارچوب طرح آمریکا و عربستان برای مهار حزب‌الله» و «تشدید ایران‌هراسی در منطقه» خوانده است.

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط یکشنبه ۱۴ آبان‌ماه (۵ نوامبر) گزارش داد که آژانس‌های اطلاعاتی غربی، به سعد الحریری نخست‌وزیر مستعفی لبنان، نسبت به طرحی برای ترورش که در حال آماده شدن است، هشدار داده‌اند.

نکته مهم در این میان، ابهام در محتوای مذاکرات علی‌اکبر ولایتی و سعدالحریری نخست‌وزیر لبنان است که چنین معادلات منطقه‌ای را دست‌خوش تغییر کرده است.
یک منبع مطلع و نزدیک به علی‌اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی خلاصه‌ای از محتوای این جلسه‌ی چند ساعته را به خبرنگار «آمدنیوز» اطلاع داد و گفت: «علی‌اکبر ولایتی در پایان مذاکرات خود با سعدالحریری، وی را تهدید کرده که اگر به توصیه‌های ایران در خصوص حزب‌الله لبنان عمل نکند، ممکن است در هرج و مرج منطقه‌ای پدید آمده، به سرنوشت پدرش رفیق‌الحریری دچار شود.»

ولایتی در این جلسه از سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان خواست که «به صورت علنی از حزب‌الله لبنان حمایت کند.» حریری در پاسخ به ولایتی اظهار کرده است: «من اگر از حزب‌الله به طور علنی حمایت کنم، مورد انتقاد حزب متبوع خود (المستقبل) قرار خواهم گرفت. درست است که علنی حمایت نکرده‌ام اما دست حزب‌الله را نیز نبسته‌ام.»

ولایتی با رد ادعای سعدالحریری اظهار کرد: «ما مدارک و اسنادی در دست داریم که نشان می‌دهد حزب المستقبل از گروه احرارالشام حمایت می‌کند و دو نفر از اعضای ارشد این حزب، اطلاعاتی را به اسرائیل داده‌اند تا این کشور بتواند اعضای شاخه عملیاتی حزب‌الله لبنان را ترور کند.»

پس از رد سخنان ولایتی توسط سعدالحریری، مشاور رهبر ایران از حریری اجازه خواست تا دو تن از اعضای معاونت اطلاعات حزب‌الله لبنان در این جلسه حضور یابند. این دو تن پس از حضور، فیلم‌ها و اسنادی را به سعدالحریری نشان دادند که از افشای اسناد محرمانه حزب‌الله و شاخه‌های عملیاتی آن در سوریه و لبنان توسط اعضای حزب المستقبل به نفع اسرائیل حکایت داشته است.

این منبع آگاه می‌گوید، پس از آن‌که سعد الحریری این اسناد را مشاهده کرد، گفت: «من از حزب‌الله حمایت علنی نمی‌کنم، ولی از سمتم استعفا می‌کنم» و جلسه را ترک می‌کند.
در این هنگام علی اکبر ولایتی، نخست‌وزیر لبنان را تهدید کرد که «در صورت عدم حمایت علنی شما از حزب‌الله، عاقبت پدرتان در انتظارتان است!»

رفیق حریری پدر سعدالحریری بود که دراثریک انفجار دروسط بیروت به فجیعترین وجهی توسط حزب الله و سازمان امنیت سوریه و سپاه پاسداران ترور شد!