چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » جانسون با ظریف، درباره وضعیت نازنین زاغری تلفنی گفت‌وگو کرد

جانسون با ظریف، درباره وضعیت نازنین زاغری تلفنی گفت‌وگو کرد

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران درباره وضعیت نازنین زاغری راتکلیف، کارمند یک سازمان خیریه بریتانیایی که در ایران زندانی است، تلفنی گفت‌وگو کرد.

هنوز جزییات این گفتگو منتشر نشده، اما این گفتگوی تلفنی بعد از آن انجام شد که بوریس جانسون چهارشنبه هفته پیش در کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا گفته بود که نازنین زاغری در زمان دستگیری در فرودگاه تهران در سال ۱۳۹۵ در حال “آموزش روزنامه نگاران” بوده است، اظهاراتی که بنیاد خیریه تامسون رویترز که خانم زاغری برای آن کار می کرد گفت اشتباه است.

ونیک ویلا، مدیر اجرایی بنیاد تامسون رویترز، گفته است که خانم زاغری در سال ۱۳۹۵ صرفا برای دیدار با اعضای خانواده خود به ایران سفر کرده بوده و از بوریس جانسون خواست که “اشتباه جدی” خود را تصحیح کند.

این نگرانی از سوی برخی ناظران مطرح شده است که در پی اظهارات آقای جانسون اتهامات تازه‌ای علیه خانم زاغری مطرح شود و بر محکومیت او اثر بگذارد.

یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا به خبرگزاری رویترز گفت: “اظهارات هفته پیش وزیر خارجه مبنای قابل توجیهی برای طرح اتهامات تازه علیه نازنین زاغری راتکلیف فراهم نمی کند.”

او افزود: “وزیر خارجه ضمن انتقاد از تشکیل پرونده علیه خانم زاغری راتکلیف، در پی توضیح این مسئله است که حتی شدیدترین مجموعه ادعاهای ثابت نشده ایران علیه او، بازداشت و رفتاری که با او می شود را توجیه نمی کند.”

خانم زاغری در حال سپری کردن حکم مجازات پنج سال زندان است که به “جرم” تلاش برای براندازی برای او صادر شد.

او روز شنبه بار دیگر به دادگاه منتقل شد که سه روز پس از اظهارات آقای جانسون بود. در این جلسه ظاهرا قاضی دادگاه او را به “تبلیغ علیه نظام” متهم کرده است.

(منبع بی بی سی)