جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تیلرسون بغداد و اربیل را به مذاکره دعوت کرد

تیلرسون بغداد و اربیل را به مذاکره دعوت کرد

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا اربیل و بغداد را به مذاکره برای حل مشکلات دعوت کرد.

تیلرسون در یک گفتگوی تلفنی با نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان از تنش‌های پیش آمده با دولت مرکزی بغداد ابراز نگرانی کرد و تاکید نمود آمریکا از حقوق برسمیت شناخته شده اقلیم کردستان که در قانون اساسی عراق مطرح شده حمایت می‌کند. تیلرسون ابراز امیدواری کرد که فرایند آتش‌بس و مذاکره بین طرفین ادامه یابد.

در آخرین تحولات مبارزه با داعش در عراق و بعد از اعلام بیرون راندن این گروه از شهر القائم، یحیی الزبیدی، سخنگوی ستاد مشترک نیروهای عراق گفت که این نیروها در حال پیشروی به سوی راوه و منطقه الرمانه، آخرین نقطه تحت کنترل داعش در عراق هستند تا کار پاکسازی صحرای استان الانبار را کامل کنند.

۹ روز پس از آغاز نبرد برای بیرون راندن داعش از غرب استان الانبار، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق اعلام کرد کنترل کامل القائم و بیرون راندن داعش از این منطقه انجام شده است.

عملیات نظامی از ۳ جبهه آغاز شد و نیروهای ضد تروریسم از جبهه جنوبی موفق به بازپسگیری شهر حصیبه از داعش شدند.

نیروهای ارتش در عملیات الجزیره گذرگاه مرزی با سوریه در جبهه غربی را به کنترل خود درآوردند و پرچم عراق را در این گذرگاه برافراشتند و نیروهای داعش مجبور به عقب نشینی به شهر البوکمال در سوریه شدند.

در جبهه شرق القائم روز جمعه نیروهای ارتش با همکاری شبه‌نظامیان حشد الشعبی و عشایر موفق به بازپسگیری منطقه الکرابله شدند.

آخرین این عملیات بیرون راندن داعش از شهر راوه و مناطق صحرایی شمال شرقی استان الانبار است که به دلیل موقعیت جغرافیایی آن کار دشواری می‌باشد.