جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » برای هر پست سازمانی شهرداری تهران سه کارمند وجود دارد

برای هر پست سازمانی شهرداری تهران سه کارمند وجود دارد

شهرداری تهران یک دستگاه عریض و طویل و فربه، و تعداد کارکنان آن بیش از سه و نیم برابر پست‌های سازمانی است. این آمار را یک عضو شورای شهر اعلام کرده، پیش از این نیز گزارش‌های ضد و نقیضی در این باره منتشر شده است.

محمدعلی نجفی حدود سه هفته پیش (۲۴ مهرماه) در نخستین نشست خبری خود به عنوان شهردار پایتخت، شهرداری تهران را یک نهاد “متورم” خواند که در آن عده‌ای “با زد و بند وارد سیستم شده و یا در محل کار نبوده و حقوق می‌گرفتند”.

مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران روز جمعه ۱۲ مهرماه در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات به خبرگزاری ایلنا گفت: «در شهرداری تهران ۱۸ هزار پست سازمانی وجود دارد اما برای این ۱۸ هزار پست، ۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر نیرو استخدام شده است. یعنی برای هر صندلی بیش از ۳ نفر استخدام شده است.»

به گفته‌ی فراهانی اکثر افرادی که در شهرداری کار می‌کنند و حقوق می‌گیرند “بلاپست” هستند و پست سازمانی مشخصی ندارند. تعداد بسیار زیاد حقوق‌بگیران در شهرداری تهران در سال‌های پیش که محمدباقر قالیباف شهردار پایتخت بود نیز مورد مناقشه بوده است.

پیروز حناچی، معاون وقت وزیر راه و شهرسازی سال گذشته گفته بود که تعداد کارکنان شهرداری تهران از زمان حضور قالیباف در شهرداری در سال ۸۴ به شدت افزایش یافته و از ۲۴ هزار به ۶۷ هزار نفر رسیده است.

ناصر امانی معاون پیشین برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران فروردین ماه ۹۵ ضمن تکذیب سخنان حناچی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت تعداد کارکنان شهرداری در آغاز کار قالیباف بیش از ۵۴ هزار نفر بوده و با افزایش ۲۵۰۰ نفر به حدود ۵۷ هزار نفر رسیده است.

تعداد کارکنان پنج برابر تعداد مصوب

نحوه محاسبه تعداد کارکنان شهرداری توسط مسئولان مختلف به درستی مشخص نیست. با این حال خبرگزاری ایرنا خرداد ۹۴ از قول محمد حسن‌آبادی، مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نوشت: «تعداد کارکنان شهرداری‌های کشور پنج برابر تعداد مصوب است.»

فراهانی ماه گذشته نیز به ایلنا گفته بود که تعداد زیادی از مدیران شهرداری افراد بازنشسته هستند و تعدادی از کارکنان آن از بخش‌های مختلف دولتی به شهرداری منتقل شده‌اند. برخی از اعضای شورای چهارم پایتخت از “استخدام‌های بی‌ضابطه” در دوران قالیباف انتقاد کرده‌اند.

رحمت‌الله حافظی، عضو دوره چهارم شورای شهر پایتخت، زمانی با استناد به گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده بود که تنها در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ حدود چهار هزار و ۲۰۰ نفر از “وابستگان به مداحان و مقامهای کشوری و لشکری” جذب شرکت بهرهبرداری مترو تهران شده‌اند.

مطابق این گزارش ۳۰ درصد از کسانی که جذب مترو تهران شدند، تحصیلات ابتدایی داشته یا بی‌سواد بوده‌اند، با این همه حقوق متوسط آنها حدود ۱۰ میلیون تومان بوده است.

مجید فراهانی وضعیت شرکت‌ها و سازمان‌های تابع شهرداری تهران را “بسیار اسفناک” خوانده و می‌گوید در شرکت مترو بیش از چهار هزار نفر “بلاپست” هستند که به “کارمندان بیکار” مشهور شده‌اند.

بسیاری از اعضای شورای شهر تهران، شهردار سابق پایتخت را به بی‌انضباطی مالی و ایجاد هزینه‌های غیرضروری برای این نهاد متهم می‌کنند. نجفی ماه گذشته میزان بدهی شهرداری تهران را بیش از ۵۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.