جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رئیس پارلمان عراق: حشد الشعبی نباید اجازه شرکت در انتخابات پارلمانی را داشته باشد

رئیس پارلمان عراق: حشد الشعبی نباید اجازه شرکت در انتخابات پارلمانی را داشته باشد

سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق پنجشنبه 2 نوامبر گفت که ائتلاف گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراقی موسوم به حشد الشعبی نباید در انتخابات آینده پارلمان این کشور شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، سلیم الجبوری در نشست خبری خود در پارلمان این کشور، گفت: «حشد الشعبی یک گروه نظامی است و نباید اجازه شرکت در انتخابات آینده مجلس را داشته باشد».

الجبوری همچنین با هشدار در مورد اینکه افراد مسلح حاضر در مناطق آزاد شده عراق از اشغال داعش، نباید مردم را به منظور تاثیرگذاری در انتخابات ارعاب کنند، تصریح کرد: «آوارگان باید پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی به خانه های خود بازگردند».

پیش از این و در روز سه‌شنبه 31 اکتبر دولت عراق با تعیین روز 15 مه 2018 برای برگزاری انتخابات پارلمانی، اعلام کرده بود احزابی که دارای شاخه نظامی هستند، حق مشارکت در این انتخابات را ندارند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، دولت این با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت فدرال مسئولیت فراهم کردن فضایی امن برای برگزاری انتخابات و بازگرداندن آوارگان به مناطقشان را بر عهده دارد».

دولت عراق با بیان این‌که رای گیری، الکترونیکی خواهد بود، افزود: «احزابی که دارای شاخه نظامی هستند، حق مشارکت در انتخابات را ندارند».

منع احزاب دارای شاخه نظامی از مشارکت در انتخابات می‌تواند بر شدت اختلاف‌های داخلی بیافزاید. این تصمیم می‌تواند شخصیت‌های برجسته‌ای را از نامزدی در انتخابات منع کند.

هادی العامری که پیشتر وزیر راه و ترابری عراق بود و در حال حاضر نماینده پارلمان عراق است، رهبری گروه «بدر» را بر عهده دارد که گروهی شبه‌نظامی است.

قیس الخزعلی که روابط نزدیکی با نوری المالکی نخست‌وزیر پیشین عراق و حزب الدعوه دارد، رهبری گروه شبه‌نظامی «عصائب اهل الحق» را بر عهده دارد.

ابو مهدی المهندس، از رهبران سابق حزب الدعوه و نماینده پیشین پارلمان عراق است که از مهم‌ترین فرماندهان حشد الشعبی به شمار می‌آید.

اوس الخفاجی که دبیرکل نیروهای «ابوالفضل العباس» از مهم‌ترین گروه‌های ائتلاف حشد الشعبی است، تا سال 2010 یکی از برجسته‌ترن شخصیت‌های گروه صدر به شمار می‌آمد.