پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نظام ایران آن چنان زیر دست و پای آقای ولادیمیرپوتین افتاده، که دیگر پوتین نیازی به سفر به عربستان احساس نمیکند!

نظام ایران آن چنان زیر دست و پای آقای ولادیمیرپوتین افتاده، که دیگر پوتین نیازی به سفر به عربستان احساس نمیکند!

 پوتین اعلام کرد دیدارش با علی خامنه ای مفید و بامحتوا بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العالم، کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قصد ندارد پس از دیدار از ایران راهی عربستان سعودی شود.پیش از این شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از خبرنگار خود در تهران گزارش داده بود که خبرها از احتمال سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به عربستان پس از پایان سفرش به ایران حکایت دارد.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین شامگاه چهارشنبه در نشست خبری مشترک اجلاس رئیسان جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در سالن اجلاس سران در تهران گفت:کریدور شمال و جنوب که آزمایش آن سال گذشته انجام شده است به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان قصد دارند در این کریدور با یکدیگر همکاری خوبی داشته باشند.
در نشست امروز در خصوص مسائل مختلف از جمله مبارزه با جرم و جنایت و تروریسم بحث و تبادل نظر کردیم، اما مسائل اقتصادی در راس مذاکرات قرار داشت.
وی با ابراز امیدواری از اینکه نشست امروز رئیسان جمهوری ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برای همه ملت ها مفید باشد، تصریح کرد: به همکاری در خصوص مسائل فرهنگی، آموزشی و پزشکی در میان استان های کشورهای خود علاقه مند هستیم.
با رئیس جمهوری ایران در خصوص مسائل دوجانبه از جمله انرژی و مسائل مورد علاقه مذاکرات خوبی داشتیم و همچنین با علی خامنه ای دیدار بسیار مفید و با محتوایی داشتم و در خصوص مسائل مختلفی از جمله امنیت منطقه ای با هم صحبت کردیم.هیچ یک از مشکلات یک طرفه حل نخواهد شد
پوتین با بیان اینکه در خصوص مساله هسته ای ایران و سوریه هم در دیدارها با مقامات ارشد ایران صحبت داشتیم، افزود: با ایران در خصوص حل مساله سوریه همکاری بسیار مثمرثمری داریم، هیچ یک از مشکلات یک طرفه حل نخواهد شد و به همین خاطر روی همکاری با شرکای ایرانی و غیر ایرانی حساب باز کرده ایم.
وی سفر امروز به تهران و اجلاس سه جانبه را بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: از دکتر روحانی برای برگزاری این اجلاس در تهران بسیار تشکر می کنم.
پوتین با ابراز رضایت از گفت و گوهای انجام شده بین روسای جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان در نشست سه جانبه تهران، گفت: مطمئنم این دیدارهای صمیمی و شفاف نتایج مهم و منافع زیادی برای ملت هایمان خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه در این نشست گفتگوهای مهمی درباره صلح و ثبات، مبارزه با جرائم سازمان یافته، مبارزه با تروریسم و در راس آنها همکاری های اقتصادی داشتیم، افزود: ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان هر سه از تولیدکنندگان مهم هیدروکربن ها هستند و هیچ کدام بنا ندارند در این زمینه با یکدیگر رقابت کنند، بلکه به دنبال همکاری در این عرصه با هم هستیم.
رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه همکاری های سه کشور در عرصه های مختلف تا به حال نتایج مثبت و مفیدی برای طرفین داشته است، تصریح کرد: کریدور ترانزیتی شمال – جنوب بین سه کشور که سال گذشته با ارسال تعدادی کانتینر از هند به روسیه و ادامه مسیر آن از روسیه آزمایش شد، دارای منافع و صرفه اقتصادی بسیار مناسبی است.

پوتین تصریح کرد: سه کشور همکاری های خوبی در مجمع کشورهای صادرکننده گاز دارند و میزان تولید آنها نیز در سطح خوبی است؛ می توانیم در این زمینه نیز همکاری های خود را گسترش دهیم و به عنوان مثال از سیستم نقل و انتقال گاز آذربایجان، گاز روسیه را برای مصرف در مناطق شمالی ایران منتقل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سه کشور همچنین ظرفیت های خوبی برای گسترش همکاری ها در عرصه های دیگر از جمله در زمینه همکاری های فرهنگی و آموزشی و پزشکی دارند. همچنین ظرفیت های خوبی برای گسترش ارتباطات مرزی و همکاری بین استان های سه کشور وجود دارد.

رئیس جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد که رژیم حقوقی دریای خزر به زودی نهایی شده و به امضای کشورهای ساحلی برسد.

پوتین به ملاقات های دوجانبه بین روسای جمهوری سه کشور در حاشیه اجلاس امروز اشاره کرد و افزود: هم چنین در گفت و گو با رئیس جمهوری ایران، مذاکرات خوبی در زمینه های اقتصادی، همکاری ها در خصوص انرژی و تولید ماشین های سنگین داشتیم.

وی اظهار داشت: همکاری های روسیه با ایران به ویژه در زمینه مسائل سوریه بسیار مثمر ثمر جریان دارد و با تشریک مساعی با ایران و ترکیه شرایط در مبارزه با ترویسم در سوریه بسیار خوب پیش می‌رود.

رئیس جمهوری روسیه با تاکید بر اینکه هیچ کشوری نمی تواند مشکلات را یک طرفه و به تنهایی حل کند، تصریح کرد: مذاکرات آستانه درباره سوریه بسیار خوب، مثبت و مفید پیش می رود و روسیه روی همکاری با ایران، ترکیه و دیگر شرکای خود در این زمینه حساب می کند.