جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » جانشین فرمانده ارتش ایران: روسیه از آسمان ایران موشک کروز شلیک کرد

جانشین فرمانده ارتش ایران: روسیه از آسمان ایران موشک کروز شلیک کرد

احمدضا پوردستان جانشین فرمانده کل ارتش ایران چهارشنبه 1 نوامبر گفت که سال گذشته در جریان استفاده جنگنده‌های روسی از پایگاه هوایی نوژه همدان برای حمله به مواضعی در سوریه، جنگنده‌های روسی با اخذ مجوز از مقام های ایران، موشک کروز به سوی اهدافی در سوریه شلیک کردند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، پوردستان گفت: «روس‌ها برای شلیک موشک کروز هم مسیرش را حتما به ما می‌دهند و مجوز می‌گیرند و با مجوز قرارگاه پدافندهوایی و ستادکل، این پروازها و تیراندازی‌ها انجام می‌شود».

به گفته جانشین فرمانده کل ارتش ایران: «بعضی مواقع هم بوده است که هواپیماهای روسی آمدند و به آن‌ها مجوز داده نشده و برگشتند چون قبلا کسب مجوز نکرده بودند. یعنی وقتی هواپیماهای روسی می‌خواهند بیایند باید هماهنگ کنند و ما به آنها مجوز می‌دهیم، همین‌طور نیست که سرشان را پایین بیندازند و بیایند و بخواهند از آسمان ایران رد بشوند، اول باید کسب مجوز کنند که این تعداد فروند هواپیما با سقف و مسیر پروازی مشخص، و تمام مشخصات را به ما می‌دهند و ما به او مجوز می‌دهیم و به سایت‌های پدافند هوایی‌مان اطلاع می‌دهیم. اگر سایت پدافند هوایی ما هواپیما را شناسایی نکند، می‌زند و با کسی هم شوخی ندارد».

ماه اوت سال گذشته، جنگنده‌های روسی با استفاده از پایگاه هوایی نوژه همدان، مواضع مخالفان سوری را بمباران کردند. اما در نتیجه تنش میان روسیه و ایران به خاطر اعلام استفاده از پایگاه هوایی همدان از سوی مسکو، این حملات متوقف شد.

روسیه و ایران دو متحد بشار اسد رئیس نظام سوریه در جنگ علیه مخالفانش هستند.

حضور روس‌ها در ایران با واکنش‌های منفی فراوانی مواجه شده بود. حشمت‌الله فلاحت پیشه، یکی از اعضای مجلس ایران، استقرار جنگنده‌های روسی در پایگاه نوژه همدان را مخالف اصل 146 قانون اساسی دانسته و گفته بود: «برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم است که همچنین امکانی در اختیار یک قدرت خارجی در ایران گذاشته می‌شود و حال آنکه بر اساس اصل 146 قانون اساسی استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور حتی برای استفاده صلح‌آمیز ممنوع است».

فلاحت پیشه با استناد به این دلایل از مقامات مربوطه خواسته بود تا طبق ماده 110 آیین‌نامه داخلی مجلس توضیح دهند که آیا اقدامات صیانتی لازم در این رابطه وجود دارد و اینکه چقدر می‌توان در برابر نوسانات سیاسی و راهبردی در رفتار آینده روس‌ها اطمینان کرد که این گونه ایران آسمان خود را در اختیار روس‌ها قرار می‌دهد.

در مقابل وزیر دفاع پیشین ایران پیش از این، انتشار خبر استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه در همدان، از سوی روس‌ها را بی‌معرفتی خوانده و گفته بود: «طبیعتا روس‌ها علاقه‌مندند نشان دهند که یک ابرقدرت و کشور اثرگذار هستند و در تمامی روندهای امنیتی منطقه و سطح جهان حضور دارند. از طرفی علاقه دارند در صحنه عملیات در سوریه خود را به عنوان یک عامل موثر مطرح کنند تا بتوانند سهم خود را در آینده و در مقابل آمریکا تامین کنند.