جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بوریس جانسون: اتهام جاسوسی به نازنین زاعری برای دولت بریتانیا «مضحکه عدالت» است

بوریس جانسون: اتهام جاسوسی به نازنین زاعری برای دولت بریتانیا «مضحکه عدالت» است

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، اتهام جاسوسی به نازنین زاعری برای دولت بریتانیا را «مضحکه عدالت» خواند.

وزیر خارجه بریتانیا روز چهارشنبه، دهم آبان‌ماه، رسما حکم حبس برای نازنین زاغری در ایران را محکوم کرده و برای دیدار از او در زندان ابراز تمایل کرد.

در همین حال بنیاد تامسون رویترز، محل کار خانم زاغری در بریتانیا، در نامه‌ای رسمی که روز پنج‌شنبه منتشر شد اشاره وزیر خارجه این کشور به «آموزش روزنامه‌نگاری» توسط خانم زاغری را تصحیح کرد.

خانم زاغری در فروردین‌ماه سال ۹۵ در بازگشت از سفری همراه با فرزند خردسالش به ایران، آن طور که رسانه‌ها در ایران گزارش دادند، به اتهام توطئه برای «سرنگونی نرم» حکومت جمهوری اسلامی بازداشت و زندانی شد.

در پی حکم اولیه، در مهرماه سال جاری نیز همسر خانم زاغری یعنی ریچارد رتکلیف اعلام کرد که او به جرایم جدیدی متهم شده که مجازات آنها می‌تواند ۱۶ سال حبس به محکومیت او بیفزاید.

در واکنش به انتشار این خبر تازه، کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل در روز ۲۸ مهر ماه اتهام‌های تازه مقام‌های قضایی علیه خانم زاغری را «شدیدا» نگران‌کننده خوانده و ‌از ایران خواستند تا فورا این شهروند ایرانی- بریتانیایی را از زندان آزاد کند.

در آن زمان وزارت خارجه بریتانیا و نمایندگی ایران در سازمان ملل حاضر نشدند در این مورد موضع‌گیری کنند، و خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دولتی ایران نیز تاکنون این خبر را پوشش نداده‌اند.

با این حال روز چهارشنبه بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، رسما حکم حبس برای نازنین زاغری را محکوم کرده و اتهام جاسوسی او برای دولت بریتانیا را «مضحکه عدالت» خواند.

آقای جانسون همچنین ابراز تمایل کرد که در سفر به ایران از خانم زاغری در زندان دیدار کند.

او گفت: «وقتی به کار نازنین زاغری‌ـ‌رتکلیف نگاه می‌کنم، می‌بینم که آن طور که من فهمیدم فقط به مردم روزنامه‌نگاری درس می‌داد. باورنکردنی است.»

همین گفته باعث شد که بنیاد تامسون رویترز، محل کار خانم زاغری، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای به وزیر خارجه بریتانیا واکنش نشان داده و گفته او را تصحیح کند.

مدیرکل این بنیاد در این بیانیه ضمن استقبال از واکنش وزیر خارجه به حکم حبس برای خانم زاغری توضیح داده است که نازنین زاغری «هرگز» به کار آموزش روزنامه‌نگاران نپرداخته و خود او روزنامه‌نگار نیست.

آن طور که در این بیانیه اشاره شده، خانم زاغری «مدیر برنامه‌ریزی در بخش توسعه رسانه» بنیاد تامسون رویترز است.

در این بیانیه اکیدا قید شده است: «او [نازنین] در ایران کار نمی‌کرد و روزنامه‌نگاری هم درس نمی‌داد.»

رادیو فردا