شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » سهیل عربی محبوس در بند ۸ زندان اوین، میان زندانیان خطرناک و ممنوع از ملاقات

سهیل عربی محبوس در بند ۸ زندان اوین، میان زندانیان خطرناک و ممنوع از ملاقات

بر اساس گزارشهای رسیده زندانی سیاسی سهیل عربی هم‌اکنون در بند ۸ زندان اوین در بین زندانیان خطرناک محبوس بوده و هم‌چنین از ملاقات با خانواده محروم است.

چندی پیش؛ پس از توهین رئیس زندان (علی چهارمحالی) به زندانیان سیاسی؛ سهیل عربی و آرش صادقی به وی اعتراض کردند. اما مسئولان زندان در انتقام گیری؛ اقدام به انتقال سهیل عربی به بند ۸ اوین و آرش صادقی به زندان گوهردشت کردند. بند ۸ زندان اوین بند زندانیان با جرایم خطرناک است.

ابتدا به سهیل عربی گفته شده بود که فقط مدت سه روز در بند ۸خواهد ماند. ولی برخلاف اصل تفکیک جرائم؛ این زندانی هم‌چنان در این بند محبوس است. این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای این زندانی سیاسی شده است به‌طوریکه امروز چهارشنبه دهم آبان ماه؛ وی توسط یکی از زندانیان عادی تهدید به حمله با چاقو شد.

هم‌چنین حدود سه ماه است که مسئولان زندان؛ سهیل عربی را از ملاقات با خانواده‌اش محروم کرده‌اند. مسئولان زندان اجازه پوشیدن لباس‌شخصی به زندانیان سیاسی در ملاقات را نمی‌دهند و ملاقات با خانواده را مشروط به پوشیدن لباس زندان کرده‌اند. سهیل عربی این امر را توهینی به خود و خانواده دانسته و آن را مربوط به خلافکارانی چون بعضی از مسئولان حکومتی می‌داند. وی به‌دلیل لباس زندان از ملاقات با همسر و دخترش محروم مانده است.

به گفته یکی از منابع نزدیک به وی بر اساس قوانین قضایی سهیل عربی باید روز ۲۷شهریور سال ۹۶ آزاد می‌شد. اما همانند دهه شصت که مسئولان زندان؛ زندانیان سیاسی را پس از پایان حکم هم‌چنان نگه داشته و آزاد نمی‌کردند؛ او را نیز آزاد نمی‌کنند.

بر اساس گفته همین منبع سهیل عربی در دوران بازجویی مورد شکنجه قرار گرفته و اعترافاتی که از وی گرفته شده به‌دلیل همین شکنجه‌های جسمی و روحی بوده است. علاوه بر این وی محروم از یک محاکمه علنی و عادلانه بوده است. محاکمه وی در یک دادگاه بسته بدون پوشش خبری و غیرعادلانه انجام شده است.

این زندانی سیاسی پیش از این در اعتراض به این شرایط و پرونده‌سازی برای همسرش اقدام به یک اعتصاب‌غذای طولانی کرده بود و تا دم مرگ پیش رفت.