سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وزیران پیشنهادی نیرو و علوم رای اعتماد گرفتند

وزیران پیشنهادی نیرو و علوم رای اعتماد گرفتند

رضا اردکانیان با ۲۲۵ رای موافق، وزیر نیروی دولت دوازدهم شد. منصور غلامی که معرفی‌اش به عنوان وزیر علوم اعتراضاتی را برانگیخته بود ۱۸۰ رای موافق کسب کرد. آرای مخالف: غلامی ۸۲، اردکانیان ۳۸.

نمایندگان مجلس در جلسه یکشنبه هفتم آبان به دو وزیر پیشنهادی حسن روحانی رای اعتماد دادند. منصور غلامی با ۱۸۰رای موافق، ۸۲ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع، به مقام وزارت علوم رسید. رضا اردکانیان ۲۲۵ رای موافق، ۳۸ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع، وزیر نیرو شد.

رضا اردکانیان وعده کرد که سند جامع آب را تدوین و اجرا کند. منصور غلامی نیز خود را فرزند اصلاحات خواند و گفت که نگاه امنیتی به دانشگاه‌ها را حذف می‌کند.

اصولگرایان مجلس بر سر انتخاب غلامی توافق کرده بودند. طبق اعلام امیر خجسته، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی، آنها با وزارت منصور غلامی ۱۰۰درصد  و با وزارت رضا اردکانیان صورت ۷۰ درصد موافق بوده‌اند.

اما فراکسیون امید که حامی وزارت رضا اردکانیان بود، رای به غلامی را به تشخیص فردی واگذار کرد. پروانه مافی، عضو این فراکسیون به خبرگزاری خانه ملت گفت: «به جهت اظهارات متفاوت موافق و مخالف اعضای فراکسیون درباره آقای غلامی، قرار شد رای فراکسیون در اختیار افراد باشد به این صورت که هر عضو فراکسیون به تشخیص خود به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری رای دهد.»

فاطمه ذوالقدر، عضو این فراکسیون گفته که ۹ نفر از اعضای فراکسیون به غلامی رای مثبت دادند. محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران پیش‌تر گفته بود که همه گزینه‌های پیشنهادی این فراکسیون برای وزارت علوم رد شده‌اند.

منصور غلامی در حالی رای اعتماد گرفت که ۱۴۲ تشکل دانشجویی، ۵۲۵ فعال نشریات دانشجویی، بیش از سه هزار فعال ستاد انتخاباتی روحانی و ۵۰ استاد دانشگاه صنعتی شریف، نسبت به معرفی او معترض بودند.

در بیانیه ۱۴۲ تشکل دانشجویی با اشاره به روش‌های قهری منصور غلامی در مقام رئیس دانشگاه بوعلی همدان آمده بود: «در کادر مدیریتی دانشگاه و به طور اخص معاونت فرهنگی، افرادی را به کار گماشته‌اند که رویه‌های سرکوب‌گرانه علیه دانشجویان منتقد دارند و با سیاست‌های کلان دولت هم‌چون رویه‌های دیپلماتیک نیز ضدیت آشکار داشته‌اند.»

منصور غلامی خود را فرزند انقلاب، فرزند جهاد سازندگی، جهاد دانشگاهی و نهادهای و تشکل‌های صنفی و علمی خواند و در واکنش به اعتراضات و انتقادها گفت: «با عمده نگرانی‌ها نظرات منتقدین احساس همدلی می‌کنم اگرچه در بسیاری از موارد به اعتبار اعتقادات و پیشینه‌ام خود را مصداق آنها نمی‌بینم ولی به صراحت می‌گویم اصولگرا و اصلاح‌طلب، استاد،‌ دانشجو و نماینده و مدیر در هر جا حق دارند حساس و منتقد باشند.»

او افزود که برای ایجاد تحول آمده است: «تلاش من برای ارتقای وضع موجود دانشگاه‌ها و جلب مشارکت خانواده بزرگ آموزش عالی با محوریت قانون، تفاهم همگانی و کاستن از نگاه امنیتی به آن است.»

غلامی وعده کرد که تشکل‌های دانشجویی را توسعه دهد و از ظرفیت‌های آنها برای کمک به اداره بهتر دانشگاه‌ها استفاده کند. توجه ویژه به نقش‌آفرینی زنان در فرایند توسعه اجتماعی از دیگر وعده‌ها در برنامه غلامی بود.

حسن روحانی، صبح یکشنبه در دفاع از منصور غلامی گفته بود که برای انتخاب وزیر علوم حوصله و تعامل کرد: «اما از معیارهایم کوتاه نیامدم. آزادی دانشگاه و امنیت دانشجویان با هیچکس معامله نکرده و نخواهم کرد.»

حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین در مخالفت با غلامی و خطاب به روحانی گفت: « آقای رئیس جمهور آیا صدای دانشجویان دانشگاه‌های تهران، اصفهان، قزوین و استان‌های دیگر را شنیده‌اید؟ آیا دانشگاه امن نه امنیتی که می‌گویید اینگونه محقق می‌شود؟»

رضا اردکانیان در حالی با ۲۲۵ رای موافق به وزارت نیرو رسید که فراکسیون‌های امید و مستقلین ولایی او را پس از رایزنی و حضور در کمیسیون کشاورزی، فرد مناسبی برای مدیریت بحران آب ارزیابی کرده بودند.

اردکانیان مدرک دکترای خود در رشته مدیریت منابع آب را دو دهه پیش از دانشگاه مک‌مستر کانادا دریافت کرده و در وزارت نیرو پست‌های مختلفی تا سطح معاونت وزیر داشته است. او در پروژه‌ها و برنامه‌های مختلفی در حوزه مدیریت منابع آبی با نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل متحد همکاری می‌کند.