چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » در اقدامی بی‌سابقه زائران ایرانی از تماس با شهروندان و پلیس عراق منع شدند

در اقدامی بی‌سابقه زائران ایرانی از تماس با شهروندان و پلیس عراق منع شدند

مقامات ایرانی زائران این کشور را که راهی زیارتگاه‌های شیعیان در عراق شده‌اند، از تماس با عراقی‌ها “حتی اگر از نیروهای پلیس باشند” برحذر داشته و از زنان ایرانی خواستند به تنهایی از محل سکونت خود خارج نشوند. از زائران ایرانی همچنین خواسته شد از خرید کالاهای عراقی خودداری کنند.

پلیس ایران روز جمعه 27 اکتبر 2017 با انتشار بیانیه‌ای از شهروندان این کشور که راهی عراق شده‌اند از تماس غیرضروری با اشخاص ناآشنا، حتی اگر پلیس عراق باشند، برحذر داشت. در این بیانیه دلیل این امر “جلوگیری از نفوذ جاسوس‌ها و عناصر دشمن” عنوان شد، اما درباره ماهیت این دشمن فرضی اطلاعاتی داده نشد.

در واقع انتشار این بیانیه ایران در توان پلیس عراق به عنوان یک نیروی امنیتی رسمی این کشور تشکیک می‌کند، این در حالی است که نیروهای سپاه پاسداران ایران برای حمایت از شبه‌نظامیان هوادار ایران در خاک عراق به سر می‌برند.

در بیانیه پلیس ایران از زنان این کشور نیز خواسته شده به بازارها، زیارتگاه‌ها و اماکن عمومی رفت و آمد نکرده و سوار خودروهای شخصی نشوند.

پلیس ایران همچنین شهروندان این کشور را به عدم خرید هر گونه کالایی، به ویژه کالاهای تزئینی و اسباب بازی در شهر کربلا تشویق کرد. پلیس ایران در بیانیه خود با اشاره به کشف مواد منفجره در یک عروسک در دو سال پیش، ادعا کرد کالاهای عراقی ممکن است حاوی مواد منفجره باشند.

هر ساله میلیون‌ها ایرانی به زیارت اماکن مقدس شیعیان در عراق و به ویژه در نجف و کربلا می‌روند و توصیه پلیس ایران به عدم خرید کالاهای عراقی در این دو شهر، می‌تواند ضربه مهلکی به اقتصاد این دو شهر شیعی بزند.

براساس آمار ویزاهای درخواست شده، سازمان حج و زیارت ایران پیش‌بینی کرد امسال بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر از شهرهای مختلف ایران برای شرکت در مراسم اربعین حسین به عراق بروند. چه بسا هشدارهای مقامات ایرانی، عدد زائران ایران را کاهش دهد و این امر به نوبه خود درآمدهای تجار عراقی در این دو شهر را کاهش دهد.

از زمان حمله به عراق در سال 2003 و سرنگون کردن دولت صدام حسین، رئیس‌جمهوری فقید عراق، مقامات این کشور نه تنها مرزهای خود را به روی زائران ایران گشودند، بلکه با باز کردن مرزها به روی کالاهای ایرانی باعث شدند این کالاها در بازارهای عراق از شمال تا جنوب عرضه شود.