جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » روحانی در دیدار با عبادی بر وحدت و انسجام عراق تاکید کرد

روحانی در دیدار با عبادی بر وحدت و انسجام عراق تاکید کرد

رئیس جمهور ایران در دیدار خود با حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، حفظ تمامیت ارضی عراق و امنیت آن کشور را در راستای امنیت جمهوری اسلامی و منطقه دانست. عبادی پیش از آن با علی خامنه‌ای نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، پس از سفر خود به ترکیه و دیدار با مقامات آن کشور راهی تهران شد تا با مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز پیرامون امنیت و تمامیت ارضی عراق گفت‌وگو و مذاکره کند.

رئیس جمهور ایران در دیدار خود با نخست‌وزیر عراق از رویکرد دولت مرکزی این کشور در ارتباط با همه‌پرسی استقلال اقلیم خودمختار کردستان حمایت و پشتیبانی کرد.

باید یادآور شد که عبادی پیشنهاد دولت محلی اقلیم خودمختار کردستان مبنی بر مذاکره بدون قید و شرط با دولت مرکزی عراق و همچنین تعلیق نتیجه همه‌پرسی استقلال کردستان را نپذیرفته است و خواستار لغو نتیجه این همه‌پرسی شده است.

اهمیت امنیت عراق

حسن روحانی در دیدار خود با عبادی از حمایت و پشتیبانی دولت ایران از دولت مرکزی عراق سخن گفت و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت مرکزی عراق ایستاده و از وحدت، انسجام و تمامیت ارضی آن کشور دفاع می‌کند.

روحانی تامین امنیت درعراق را برای امنیت جمهوری اسلامی و منطقه ضروری دانست و اعلام کرد که جمهوری اسلامی آمادگی دارد با گسترش همکاری‌های خود با دولت مرکزی عراق، زمینه‌های تامین امنیت در آن کشور را فراهم آورد. روحانی گفت که ایران می‌تواند در بازسازی و توسعه عراق نقش مهمی ایفا کند.

عبادی که در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده است، در دیدار خود با رئیس جمهور ایران بر گسترش مناسبات و همکاری‌های بین دو کشور تاکید نمود و آن را برای تامین منافع دو کشور و همچنین ایجاد ثبات و امنیت در منطقه امری مهم ارزیابی کرد.

نخست‌وزیر عراق پیش از دیدار خود با حسن روحانی، با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود. او در جریان سفر کوتاه خود به ایران از جمله با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز دیدار و گفت‌وگو داشته است.

دیدار عبادی از آنکارا و تهران همزمان با پیشنهاد دولت محلی اقلیم خودمختار کردستان مبنی بر آمادگی خود برای مذاکره با دولت مرکزی عراق صورت می‌گیرد. گفته می‌شود که جمهوری اسلامی از طریق حمایت و پشتیبانی  خود از نیروهای حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) در بازپس گیری کرکوک نقش داشته است.