جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » حمله امامان جمعه به مراسم روز کوروش و مسدود شدن جاده پاسارگاد‎

حمله امامان جمعه به مراسم روز کوروش و مسدود شدن جاده پاسارگاد‎

همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره بسته شدن جاده اصلی منتهی به آرامگاه کوروش، امامان جمعه استان فارس شدیدا به برگزاری مراسم بزرگداشت این پادشاه هخامنشی حمله کرده و اسرائیل و آمریکا را «حامی» برگزاری این مراسم دانستند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا، علیرضا سیاهپور مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس روز جمعه ۵ آبان اعلام کرد که جاده مرودشت – سورمق آباده در روزهای شنبه و یکشنبه ششم و هفتم آبان به دلیل «تعمیرات» مسدود است.

این جاده مسیر اصلی منتهی به آرامگاه کووروش و بخشی از بزرگراه شیراز – اصفهان است.

محوطه باستانی پاسارگاد در فاصله حدود ۱۳۵ كیلومتری شیراز و در فاصله سه كیلومتری جاده آسفالته شیراز به آباده قرار دارد.

به گزارش ایرنا، در همین حال مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس اعلام کرد که رانندگانی که قصد سفر از اصفهان به شهرهای جنوبی استان فارس را دارند،باید از مسیرهای جایگزین استفاده کنند.

روز چهارشنبه نیز یکی از مخاطبان رادیو فردا با ارسال ویدیویی از پاسارگاد از قول مردم محلی عنوان کرده بود که «به علت نزدیک بودن هفتم آبان، روز کوروش، نهادهای امنیتی در حال میله زدن به دور پاسارگاد، مقبره کوروش هستند تا از تجمع مردم در این مکان جلوگیری کنند.

در روزهای گذشته همچنین در شبکه‌های اجتماعی فیلم هایی از اعزام ده‌ها خودروی ضد شورش نیروی انتظامی به منطقه پاسارگاد منتشر شده است.

در همین حال امامان جمعه شهرهای استان فارس در خطبه‌های نماز جمعه پنجم آبان شدیدا به مراسم روز کوروش حمله کردند. از جمله امام جمعه شیراز گفت که روز هفت آبان به عنوان روز کوروش تنها در«تورات اسرائیلی» مطرح شده و «همین مسئله نشان می‌دهد که به بهانه این مناسبت، به دنبال ایجاد شکاف بین مردم هستند».

به گزارش خبرگزاری فارس، اسدالله ایمانی تاکید کرد که از چند سال پیش استان فارس «درگیر مناسبت جعلی ۷ آبان» شده است.

گلنبشته بابلی موسوم به سالنامه «نبونید» هفتم آبان (۲۹ اکتبر) را روز ورود کوروش بزرگ به بابل ثبت کرده است؛ روزی که بنا بر داده‌های تاریخی، به آزادی بردگان و نگارش استوانه بابلی کوروش بزرگ انجامید که از آن به نام نخستین منشور حقوق بشر یاد می‌شود.

سال گذشته و به دنبال تجمع هزاران تن برای شرکت در مراسم گرامیداشت در پاسارگاد، آرامگاه کوروش، شمار زیادی از تجمع‌کنندگان بازداشت شدند.

رادیو فردا به تازگی از مخاطبان خود تصاویری از نمونه پیامک‌هایی را دریافت کرده است که در آنها نسبت به تجمع دوباره در منطقه پاسارگاد هشدار داده شده است.

در ادامه حملات به این مراسم، امام جمعه اقلید در استان فارس نیز بزرگداشت روز کوروش را « بازی‌های آمریکا» درجهت «منافع خود و اسرائیل» دانست.

محمدصادق طالبی همچنین روز کوروش را «ادامه فتنه ۷۸ و ۸۸ خواند» و گفت که آمریکا و اسرائیل «حامیان برگزاری» مراسم روز کوروش هستند.

رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و اعتراض‌ها به حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸ به عنوان «فتنه» نام می‌برند.

آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید شیعه در قم، سال گذشته از حضور هزاران تن در کنار آرامگاه کوروش در پاسارگاد انتقاد کرده و گفت که آیت‌الله روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی،افرادی را که «به یاد کوروش بودند» «ضدانقلاب» خوانده‌است.

با وجود مواضع این روحانیون شیعه، بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس، روز ۱۹ مهر، در نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد خواستار برگزاری مراسمی رسمی در روز کوروش شده بود.

سال گذشته گروهی از تجمع‌کنندگان در پاسارگاد، شعارهایی از جمله «ایران وطن ماست، کوروش پدر ماست» و همچنین شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سر دادند.

بنا بر گزارش‌ها، از دیگر شعارهایی که تجمع‌کنندگان در این روز در پاسارگاد سر دادند شعار «شاهزاده، تولدت مبارک» بود که به روز نهم آبان، روز تولد شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران اشاره داشت.

او نیز در صفحه فیسبوک خود به این شعار واکنش نشان داده و نوشته بود این «بهترین هدیه تولدم در سال‌های گذشته بود».