جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ایران گذرگاه مرزی باشماق با اقلیم کردستان عراق را بازگشایی کرد

ایران گذرگاه مرزی باشماق با اقلیم کردستان عراق را بازگشایی کرد

سیروان محمد رئیس اتاق بازرگانی شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق چهارشنبه 25 اکتبر اعلام کرد که ایران، گذرگاه مرزی باشماق را بازگشایی کرد و رفت و آمد تجاری از راه این گذرگاه از سر گرفته شد.

سیروان محمد در مصاحبه با شبکه السومریه گفت: «قرار است رفت و آمد تجاری در دیگر گذرگاه‌های مرزی ایران با اقلیم کردستان، طی روزهای آینده، از سر گرفته شود. بسته شدن گذرگاه‌ها، تاثیر ملموسی در داد و ستادهای تجاری در اقلیم کردستان و عراق داشت».

در همین حال رسانه‌های ایران هم چارشنبه اعلام کردند این کشور روز چهارشنبه، یکی از گذرگاه‌های مرزی خود را با اقلیم کردستان بازگشایی کرد.

خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به نقل از جهانگیر بخشی مدیرکل گمرک باشماق مریوان گزارش داد: «پس از همه پرسی و تغییرات داخل منطقه کردستان، مرزهایمان با منطقه کردستان عراق را بستیم… امروز گذرگاه باشماق بازگشایی شد».

رسانه‌هایی ایرانی همچنین گزارش دادند که کنسولگری ایران در اربیل، طی بیانیه‌ای، بازگشایی گذرگاه باشماق را از صبح چهارشنبه 25 اکتبر اعلام کرد. بنا بر این بیانیه، رفت و آمد مسافران و فعالیت گمرک در این گذرگاه، به روند عالی خود باز می‌گردد.

دولت ایران گذرگاه باشماق را بنا به درخواست دولت فدرال عراق بسته بود.

این تحول پس از آن روی می‌دهد که دولت اقلیم کردستان عراق و در راستای فرونشاندن تنش با دولت مرکزی این کشور، با تعلیق نتایج همه‌پرسی استقلال موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، دولت اقلیم کردستان عراق طی بیانیه‌ای که بامداد چهارشنبه ۲۵ اکتبر صادر کرد، خواستار توقف عملیات نظامی و آتش بس فوری میان نیروهای دولتی و نیروهای پیشمرگه کُرد شد.

دولت اقلیم کردستان همچنین پیشنهاد کرد تا نتایج همه پرسی استقلال تعلیق شده و گفت‌وگو میان دولت اقلیم و دولت مرکزی عراق در چارچوب قانون اساسی آغاز شود.

این تحولات در پی برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان از عراق در روز 25 سپتامبر با وجود مخالفت‌های گسترده داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی روی می‌دهد. در واکنش همه‌پرسی، نیروهای عراقی دوشنبه 16 اکتبر در پیشروی سریعی، استان نفت خیز کرکوک را که بخش بزرگی از آن از سال 2014 در کنتترل کردها قرار داشت را کنترل کردند. پس از آن نیروهای کُرد از تمام مناطق کرکوک، میدان‌های نفتی، سنجار، بعشیقه و خانقین، عقب نشینی کردند.