شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ژنرال آمریکایی: سوریه پس از داعش، از وجود ایرانی‌ها هم باید پاکسازی شود

ژنرال آمریکایی: سوریه پس از داعش، از وجود ایرانی‌ها هم باید پاکسازی شود

ژنرال جک کین، نائب رئیس سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا گفت که پس از شکست داعش، سوریه باید از وجود ایرانی‌ها و حضور نظانی آنها نیز پاکسازی شود.

ژنرال کین در گفتگو با شبکه فاکس نیوز تاکید کرد که باید با رژیم ایران در سوریه مقابله شود وگرنه این رژیم برای خود راهی به دریای مدیترانه از طریق عراق، سوریه و لبنان باز خواهد کرد.

او در پاسخ به سوالی درباره گام‌های بعدی آمریکا پس از آزادسازی شهر الرقه در شمال سوریه گفت: «خلافت داعش در عراق و سوریه رو به پایان است، لذا باید جنوب شرقی سوریه را و منطقه‌ای که رود فرات از آنجا وارد عراق می‌شود و فرماندهان داعش به آنجا گریخته‌اند، پاکسازی کنیم. ما می‌توانیم آنها را در آنجا تعقیب کرده و همه آنها را از بین ببریم.»

این فرمانده ارشد سابق نیروهای نظامی آمریکا درباره آینده حضور ایران در سوریه پس از داعش گفت: «او ضاع در شرق سوریه فرق می‌کند. ایران می‌خواهد یک نقشه میدانی طراحی کرده و همه اراضی سوریه را در کنترل خود بگیرد.»

ژنرال کین افزود: «پس از آنکه سوریه را از وجود داعش پاکسازی کردیم، رژیم ایران با کمک روسیه و نیروی زمینی رژیم اسد، می‌خواهد در صحنه باقی بماند.»

به باور او ایران بر نیروهای زمینی‌ و شبه‌نظامیان حزب‌الله تکیه دارد. تعداد نیروهای زمینی تحت حمایت ایران در سوریه به ده‌ها هزار نفر می‌رسد.

نائب رئیس سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا توضیح داد که مشکل اصلی آنجا که آمریکا علیرغم اینکه توان کافی برای به پایان دادن به این اوضاع را دارد، هیچ استراتژی ندارد.

او افزود: « ما نیز به مشارکت اهل سنت داریم و باید برنامه‌ای برای انجام اینکار داشته باشیم. اگر کاری در این زمینه نکنیم، ایران برای خود مسیری به سوی دریای مدیترانه، از طریق عراق، سوریه و لبنان باز خواهد کرد.»

ژنرال جک کین همچنین به این موضوع اشاره کرد که نفوذ سیاسی ایران در عراق بیش از آمریکا و ایران می‌کوشد برای خود بندری در دریای مدیترانه بسازد. حزب الله نیز که بازوی اجرای ایران در لبنان است، اداره امور این کشور را در دست دارد.

او در پایان گفت: «دونالد ترامپ استراتژی برای مقابله با ایران دارد ولی هنوز درباره سوریه استراتژی خاصی ندارد.»