پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » عادل‌الجبیر: جامعه جهانی باید از تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت کند

عادل‌الجبیر: جامعه جهانی باید از تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت کند

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، می‌گوید کشورش از موضع دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در قبال ایران حمایت می‌کند.

آقای ترامپ روز ۲۲ مهرماه با اعلام راهبرد جدید ایالات متحده در قبال ایران گفت که نمی‌تواند پایبندی تهران به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام را تایید کند. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قدرت‌های اروپایی بر پایبندی ایران صحه گذاشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عادل الجبیر روز سه‌شنبه دوم آبان در کنفرانس در لندن گفت: توافق اتمی شش قدرت جهانی با ایران از ضعف‌هایی رنج می‌برد و اینکه او با ارزیابی دولت ترامپ موافق است که ایران در حال بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه و کمک به سازمان‌های شبه نظامی است.

عربستان که دارای حکومت سنی است از دیرباز رقیب ایران دارای اکثریت جمعیت بوده و دو کشور در جنگ‌های نیابتی علیه یکدیگر در خاورمیانه شرکت داشته‌اند.

وزیر خارجه عربستان افزود: رفتار ایران «قابل قبول نیست و این امر برای ایرانی‌ها عواقب خواهد داشت. این چیزی است که پرزیدنت ترامپ روی آن انگشت گذاشته است، و ما از آن حمایت می‌کنیم».

به دنبال عدم تایید پایبندی ایران به برجام، کنگره آمریکا تا اواسط ماه دسامبر فرصت دارد تا در قبال توافق اتمی ایران موضع‌گیری کند. احتمال دارد که کنگره تحریم‌های پیشین اتمی که در نتیجه برجام لغو شده بودند را بار دیگر بازگرداند.

آقای جبیر از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران استقبال کرده و گفته که تاخیر در این زمینه می‌تواند به این معنی باشد که تا اثرگذاری تحریم‌ها، ایران توانسته است به «تعدادی» بمب هسته‌ای دست یابد.

وی تاکید کرد: «ضروری است که جامعه جهانی از این (تحریم‌ها) حمایت کند تا پیامی قوی به ایران فرستاده شود که رفتار و فعالیت‌های شرورانه شما دارای عواقب خواهد بود».

(رادیو فردا)