چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تایمز: صندوق ذخیره ملی سعودی این کشور را به موتور اقتصاد جهان تبدیل می‌کند

تایمز: صندوق ذخیره ملی سعودی این کشور را به موتور اقتصاد جهان تبدیل می‌کند

روزنامه بریتانیایی تایمز پیش‌بینی کرد به لطف چشم‌انداز شاهزاده محمد بن سلمان، ولی عهد پادشاهی عربی سعودی که می‌کوشد با کاهش اتکا به نفت، اقتصاد کشورش را به مرحله اقتصاد پسانفتی برساند، این کشور به زودی به سرمایه‌گذار اول در زمینه تکنولوژی مبدل خواهد شد.

براساس گزارش که روزنامه تایمز به قلم جمیز دین و الکساندر فرین منتشر کرد پس از عرضه سهام شرکت آرامکو در بورس، حجم صندوق ذخیره ملی به 1.8 تریلیون دلار خواهد رسید. عرضه آرامکو در بورس بزرگترین معامله تاریخ است و صندوق ذخیره ملی سعودی را به یک قدرت اقتصادی جهانی که همه اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تبدیل خواهد کرد.

در این گزارش پیش‌بینی شده در صورتی که اهداف ترسیم شده در چشم‌انداز سعودی 2030 طبق برنامه محقق شوند، حجم دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری‌های عمومی سعودی تا سال 2030 میلادی 10 برابر خواهد شد و از 600 میلیارد ریال سعودی به 7 تریلیون ریال سعودی معادل 1.8 تریلیون دلار خواهد رسید.

با فرا رسیدن سال 2030 بیش از نیمی از دارایی‌های این صندوق به شکل سرمایه‌گذاری در خارج از پادشاهی عربی سعودی خواهد بود. بخش اعظم این سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه تکنولوژی بوده و رقابت جدی برای شرکت‌های غول‌آسای حاضر در این بازار را به وجود خواهد آورد. پادشاهی سعودی می‌خواهد از این طریق علاوه بر کسب دارایی‌های زیاد، توان تکنولوژیکی گسترده‌ای در داخل کشور ایجاد کند.

به نوشته روزنامه تایمز شاهزاده محمد بن سلمان می‌خواهد صندوق ذخیره ملی سعودی را به موتور محرکه اقتصاد جهانی مبدل کند به نحوی که این کشور در همه سرمایه‌گذاری‌های جهانی و اقدامات توسعه‌ای در همه جای جهان مشارکت داشته باشد.

این روزنامه همچنین به این موضوع که سعودی در حال حاضر یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران شرکت اوبر است، اشاره کرد. پادشاهی عربی سعودی در سال 2015 مبلغ 3.5 میلیارد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد و پس از آن یاسر الرمیان به نمایندگی از سعودی به عضویت هیات مدیر این شرکت در آمد.

دولت پادشاهی عربی سعودی پیش از این از در پیش گرفتن یک برنامه توسعه با نام «چشم‌انداز 2030» خبر داد که هدف از آن کاهش اتکاء اقتصاد سعودی به نفت در سال‌های آینده است. این چشم‌انداز پس از آن در دستور کار قرار گرفت که در سال‌های اخیر قیمت جهانی نفت کاهش یافت و سعودی قصد دارد با کاهش اتکاء به نفت آثار منفی تغییر قیمت نفت بر اقتصاد خود را بکاهد.