پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اسکای نیوز: کشورهای عربی باید با آمریکا همراهی کنند، تا حکومت ایران را به دلیل حمایت از تروریسم مورد حسابرسی قرار دهند

اسکای نیوز: کشورهای عربی باید با آمریکا همراهی کنند، تا حکومت ایران را به دلیل حمایت از تروریسم مورد حسابرسی قرار دهند

یک تحلیلگر سیاسی در بحرین به اسکای نیوز ۳۰مهر ۹۶ گفت کشورهای عربی باید با آمریکا همراهی کنند، تا حکومت ایران را به دلیل حمایت از تروریسم مورد حسابرسی قرار دهند

در ارتباط با دخالتهای حکومت ایران در کشورهای منطقه عبدالله الجنید نویسنده و پژوهشگر سیاسی از منامه به تلویزیون اسکای نیوز گفت: حکومت ایران به تروریستها پناه می‌دهد. این، یعنی نقض حقوق همسایگان. وقتی که این افراد توسط ایران اسکان داده می‌شوند نه تنها ثبات بحرین بلکه ثبات کویت و عربستان سعودی هم تهدید می‌شود. تمامی تسلیحاتی که توقیف شده یا در ایران ساخته شده، از ایران به بحرین و عربستان سعودی و بالعکس منتقل شده است.

بعد از این ماجرا باید یک موضع بین‌المللی اتخاذ شود تا تهدیدهای نظام ایران علیه ثبات منطقه مهار شود. می‌بایست بهای دخالتهای  ایران در منطقه را سنگین‌تر کرد یا با اهرم های قانونی مانند شورای امنیت و دادگاه عدالت بین‌المللی این حکومت را مورد حسابرسی قرار داد

در صورتیکه آمریکا تصمیم بگیرد عناصر سپاه در سوریه و عراق را هدف قرار بدهد باید تصمیم بگیریم که آیا با آمریکا خواهیم بود یا نه.

اسکای نیوز: بحرین چگونه می‌تواند از این خواست جدی بین‌المللی و آمریکایی برای حسابرسی از حکومت ایران و جلوگیری از دخالت هایش در منطقه استفاده کند؟

عبدالله الجنید نویسنده و پژوهشگر سیاسی: در درجه اول می‌بایست یک پرونده مشترک ارائه کرد. بحرین دلایل بسیاری در دست دارد که حکومت ایران را روی صندلی متهم قرار می‌دهد. کشور برادر کویت، عربستان سعودی و حتی امارات تمامی این کشورها اسناد بسیاری در اختیار دارند. حتی یمن چندین بار درخواست کرده که دخالتهای حکومت ایران در این کشور محکوم شود.

نظام ایران دزدان دریایی و مزدورانش را به خاک یمن می‌فرستد و از کانالهایی که دارد برای حوثی‌ها سلاح ارسال می‌کند. می‌بایست یک موضع مشترک وجود داشته باشد. می‌بایست جهان نسبت به منبع تهدید آگاه باشد. و نمی‌توانیم قبول کنیم که این حکومت بدون حسابرسی بگریزد. این از نظر سیاسی و قانونی، حال با توجه به موارد ذکر شده اگر آمریکا تصمیم گرفت سپاه پاسداران را در عراق و سوریه هدف قرار بدهد آیا ما باید بی‌تفاوت باشیم یا این‌که به‌صورت مستقیم مشارکت داشته باشیم تا پیام مستقیم مان را به سران سیاسی در ایران بفرستیم؟