پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » صدیقه وسمقی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

صدیقه وسمقی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

بنابر گزارش‌ها صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و سخنگوی دوره اول شورای شهر تهران، پس از احضار به دادسرا بازداشت و زندانی شد. او یک هفته پیش و هنگام بازگشت به ایران در فرودگاه بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شده بود.

وب‌سایت “زیتون” روز گذشته (یک‌شنبه ۳۰ مهر/ ۲۲ اکتبر) بدون ذکر منبع خود گزارش داد که صدیقه وسمقی، نویسنده، پژوهشگر و فعال سیاسی، پس از احضار به “دادسرای شهید مقدس اوین” بازداشت و به زندان منتقل شده است.

بنابر این گزارش، عضو پیشین شورای شهر تهران “در دادگاهی ۱۲ دقیقه‌ای به ریاست قاضی مقیسه” محاکمه شده و ابتدا قرار بود با سپردن یک وثیقه ۳ میلیارد تومانی که بعدا به یک میلیارد تومان کاهش یافته بود آزاد شود. ظاهرا در نهایت به علت تامین نشدن وثیقه، وسمقی با حکم رئیس دادگاه بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

این خبر روز دوشنبه نیز در برخی سایت‌های خبری انعکاس یافت، اما تا کنون مسئولان دستگاه قضائی درباره این موضوع به طور رسمی اظهار نظر نکرده‌اند.

بازداشت چند ساعته در فرودگاه

صدیقه وسمقی ۲۳ مهرماه پس از چند سال اقامت در خارج از کشور به ایران بازگشته بود و هنگام ورود به فرودگاه تهران چند ساعت بازداشت و سپس آزاد شد.

سایت “سحام نیوز”، نردیک به حزب اعتماد ملی به دبیرکلی مهدی کروبی، همان روز با تایید خبر بازداشت چند ساعته‌ی صدیقه وسقمی نوشت که او به دلیل شرایط نامناسب جسمی آزاد شده اما قرار است صبح روز ۲۴ مهر به دادسرای اوین مراجعه کند.

وسمقی سال ۱۳۹۰ به دعوت دانشگاه جورج آگوست شهر گوتینگن به آلمان رفت و به مدت یک‌سال به عنوان استاد مهمان در دپارتمان اسلام‌شناسی این دانشگاه فعالیت کرد. او مدتی نیز نویسنده مهمان شهر دانشگاهی اوپسالا در سوئد بود و با دانشکده حقوق دانشگاه اوپسالا همکاری می‌کرد.

صدیقه وسمقی در دوران اقامت خود در خارج دو کتاب زیر عنوان‌های “حتما راهی هست” (یادداشت‌های سخنگوی اولین دوره شورای شهر تهران) و “بازخوانی شریعت” را منتشر کرده است.

محاکمه غیابی، نامه به حسن روحانی

این فعال سیاسی و نویسنده  در دوره‌ای که در خارج از کشور اقامت داشت در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به صورت غیابی محاکمه و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به پنج سال زندان محکوم شده بود.

وسمقی به رغم محکومیت غیابی، سال گذشته در نامه‌ای به رئیس جمهور حسن روحانی با شرح فشارها و تهدیدهای وزارت اطلاعات در زمان سکونتش در ایران نوشت که قصد دارد “پس از حدود پنج سال تحمل تبعید” به کشور بازگردد.

به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران، وسمقی در نامه به روحانی نوشته بود: «از سال ۸۷ اعمال محدودیت‌ها نسبت به من روز به روز چنان افزایش یافت که دیگر نه تنها در مجامع عمومی و دانشگاهی، بلکه حتی در مجامع خصوصی و دست آخر در خانه خود نیز مجاز به طرح دیدگاه‌ها و مواضع فکری خویش، حتی در حوزه دین نبودم. محدودیت‌ها به صورت غیرقانونی توسط ماموران وزارت اطلاعات اعمال می‌شد تا آنکه در سال ۸۹ وزارت اطلاعات مرا احضار و صریحا تهدید نمود.»

به نوشته‌ی این کمپین، صدیقه وسقمی مدتی به عنوان نویسنده و تحلیلگر مسایل سیاسی با روزنامه اطلاعات و مجله سروش همکاری می‌کرد و در دانشکده الهیات دانشگاه تهران فقه اسلامی تدریس کرده است. او پس از کاندیداتوری در اولین انتخابات شورای شهر تهران در سال ۷۷، به این شورا راه یافت و از سال ۷۸ تا ۸۰ در آن فعالیت کرده است.