جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » پشت پرده یک سفر؛اهداف و اهمیت سفر هیئت حماس به تهران چیست؟

پشت پرده یک سفر؛اهداف و اهمیت سفر هیئت حماس به تهران چیست؟

براساس گزارش برخی منابع خبری هدف از این دیدار، مطلع کردن مقامات ایرانی از بندهای توافق آشتی است که میان حماس و جنبش فتح به امضا رسیده است.

حماس

برای دومین بار در کمتر از دو ماه هیئتی از رهبران و اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) دیروز جمعه وارد تهران شد. این هیئت که به ریاست صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به تهران سفر کرده است، بلندپایه‌ترین هیئت حماس است که از زمان آغاز بحران سوریه به ایران سفر می کند. این دیدار همچنین اولین دیدار العاروری در سمت جدید خود به عنوان معاون ریس دفتر سیاسی جنبش حماس است که نشان دهنده عزم و اراده بالای این جنبش برای بهبود و تقویت مناسبات با تهران است.

العاروری البته در سفر پیشین نیز در هیئت اعزامی حضور داشت، اما به عنوان نایب رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب نشده بود و ریاست آن هیئت را عزت الرشق عهده دار بود. در این هیئت علاوه بر العاروری، عزت رشق، محمد نصر، اسامه حمدان، زاهر جبارین، سامی ابوزهری و خالد قدومی نیز حضور دارند. این در حالی است که برخی منابع اعلام می‌کنند که سایر اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس نیز طی ماه‌های آینده به تهران سفر خواهند کرد. قرار است هیئت مذکور در این سفر چند روزه با تعدادی از مسئولان ارشد ایرانی دیدار کنند.

اهداف و زمانبندی سفر هیئت حماس به تهران

الف: همگرایی با محور مقاومت

این سفر تأکید مجدد بر مواضعی است که ماهر صلاح رهبر جنبش حماس در خارج در جریان نهمین کنفرانس پیشگامان قدس در استانبول مطرح کرده و بر تعهد این جنبش و ملت فلسطین بر مقاومت در برابر اسرائیل تأکید کرده و ابراز داشت که کسانی که تصور می‌کنند حماس و ملت فلسطین ممکن است از گزینه مقاومت دست بردارد، در توهم هستند. او گفت: مطمئن باشید حماس از مقاومت دست بر نخواهد داشت. مقاومت بخشی از نامه حماس است.

به ادعای سایت موسوم به مشرق نیوز – تهیه کننده این گزارش- وی نسبت به فروپاشی و زوال اسرائیل ابراز اطمینان کرد و در سخنانی که به نظر می‌رسد برگرفته از ادبیات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران است، تاکید کرد که اسرائیل صدمین سال تأسیس خود را [در سال 2048] جشن نخواهد گرفت و سرنوشت آن به سمت فروپاشی است!!!

ب: تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران

طبعا مهم‌ترین بخش از راهبرد بهبود مناسبات جنبش حماس با محور مقاومت ، شامل تعمیق این روابط با جمهوری اسلامی ایران بعد از تنش آفرینی در این روابط در پی بحران سوریه خواهد بود. رهبران سابق حماس در نتیجه ارزیابی‌های نادرستی که از بحران بین المللی سوریه داشتند، مواضع خود را در این بخش با ایران زاویه دار کردند، اما وقتی که ماهیت مداخله‌های سخت‌افزاری بین‌المللی برای براندازی دولت مردمی سوریه و ساختگی بودن ادعاهای مطرح شده در زمینه پشتوانه مردمی آن چیزی که انقلاب سوریه نامیده می شد، برای آنها مسجل شد، اقدام به اصلاح اشتباهات گذشته کردند. اولین قدم در مسیر این اصلاحات، تغییر ساختاری رهبری جنبش حماس و اعلام اراده رهبران جدید برای بهبود مناسبات با تهران و دمشق بود که طی ماه‌های قبل انجام شده است.

در همین رابطه طاهر النونو از رهبران جنبش حماس در رابطه با این سفر گفت: گام بلندی در مسیر تقویت روابط راهبردی با ایران برداشته‌ایم. هدف ما برقراری روابط مستحکم با ایران و حفظ همپیمانان و دوستانمان در منطقه است.

ج: بررسی حمایت های ایران از حماس

موضوع حمایت‌های مالی و سیاسی و تسلیحاتی ایران از جنبش حماس که حتی در سایه تنش های گذشته با این جنبش نیز متوقف نشد، یکی دیگر از محورهای مذاکرات دوجانبه خواهد بود. در همین زمینه اخیرا یحیی السنوار رئیس جنبش حماس در نوار غزه پنج شنبه اعلام کرد که ایران بزرگ‌ترین حامی مالی و تسلیحاتی و آموزشی گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش حماس است.

وی با اشاره به این موضوع تأکید کرد که جنبش حماس طی سال‌های 2015 و 2016 به اندازه‌ای سلاح وارد نوار غزه کرده که از میزان واردات 10 سال گذشته بالاتر بوده است. وی افزود: من از موضع قدرت می گویم که ما می توانیم همان تعداد موشک‌هایی که در جنگ 51 روزه به سمت رژیم صهیونیستی شلیک کردیم را در 5 دقیقه به سمت تل آویو شلیک کنیم.

د: اطلاع ایران از توافق آشتی ملی

برخی منابع مطبوعاتی هدف از این دیدار را مطلع کردن مقامات ایرانی از بندهای توافق آشتی است که میان حماس و جنبش فتح به امضا رسیده است. این هیئت همچنین راهکارهای تقویت و توسعه مناسبات میان دوجانبه بین ایران و حماس را مورد بررسی قرار خواهد داد. این موضوع را بیانیه رسمی جنبش حماس نیز مورد تأکید قرار داده و می‌افزاید که هیئت مذکور با مسئولان ایرانی در رابطه با آخرین تحولات عرصه فلسطین به ویژه پرونده آشتی و مناسبات دوجانبه و تحولات مربوط به درگیری با رژیم اشغالگر صهیونیستی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

تغییر ساختارهای تصمیم سازی در جنبش حماس و غلبه شاخه جهادی این جنبش در انتخابات شورای سیاسی حماس بعلاوه روند تحولات موجود در منطقه افق خوش‌بینانه ای به مناسبات حماس و جمهوری اسلامی ایران داده است. اهمیت سفر مذکور نیز از این منظر چندین برابر می شود. این در حالی است که بن بست در روند سازش تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی و رویکرد همگرایی جنبش حماس با تشکیلات خودگردان رژیم صهیونیستی و آمریکا را نسبت به این موضوع نگران کرده که این آشتی ملی در خوش بینانه ترین سناریو برای آنها می‌تواند باعث افزایش شکاف در میان جنبش فتح و انزوای هرچه بیشتر جریان حامی صهیونیست‌ها در درون این جنبش شود.