چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » هشدار عمومی دولت آمریکا در مورد حمله سایبری به شرکت‌های انرژی

هشدار عمومی دولت آمریکا در مورد حمله سایبری به شرکت‌های انرژی

به گزارش خبرگزاری شبتاب به نقل از رادیو فردا دولت ایالات متحده در اطلاعیه‌ای عمومی در مورد خطر حملات سایبری به شرکت‌های انرژی از جمله آب و برق و صنعتی هشدار داد.

خبرگزاری رویترز روز شنبه، ۲۹ مهرماه، در گزارشی از این اطلاعیه خبر داد که توسط پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، و وزارت امنیت ملی این کشور منتشر شده است.

این دو سازمان اشاره می‌کنند که کارزار هکرها علیه شرکت‌های و صنایع بخش انرژی «هنوز در جریان است».

رویترز در گزارش خود این اطلاعیه را «نادر» توصیف کرده و آن را تازه‌ترین مدرک از «تهدید فزاینده» حملات سایبری برای صنایع انرژی و دیگر امور زیربنایی عمومی دانسته است.

در اطلاعیه دو سازمان فدرال آمریکا که جمعه شب گذشته از طریق ای‌میل منتشر شد اشاره می شود که دست‌کم از ماه مه تاکنون، شش ماه گذشته، صنایع زیربنایی اتمی، آب و برق و هوانوردی هدف حملات سایبری بوده‌اند.

در این اطلاعیه آمده است که هکرهای ناشناس تاکنون توانسته‌اند به چند شبکه مورد نظر خود رخنه کنند،‌ با این حال مشخص نشده است که این حملات سایبری قربانی داشته یا به خراب‌کاری نیز انجامیده است یا خیر.

به نوشته رویترز، این گزارش که همراه با «شش متن فنی» درباره مشخصات بدافزار مورد استفاده هکرهاست، اشاره می‌کند که «دست‌کم یک مرکز تولید برق» هدف حمله موفقیت‌آمیز هکرها بوده است.

رویترز می‌گوید که مقام‌های ایالات متحده چند ماه است که فعالیت این هکرها را زیر نظر داشته‌ و پیشتر در گزارشی منتشره در ماه ژوئن گذشته به این حملات اشاره کرده بودند.

در اطلاعیه فدرال به هویت و ملیت هکرها یا شخصی یا دولتی بودن آنها اشاره‌ای نشده، اما مسئله حمله سایبری به تأسیسات زیربنایی در آمریکا به‌ویژه در چند ماه گذشته و از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که دونالد ترامپ پیروزش اعلام شد بسیار مورد توجه بوده است.

در همین زمینه در آغاز سال ۹۵ ایالات متحده علیه هفت ایرانی به اتهام مشارکت در حملات سایبری سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ علیه چند بانک آمریکایی و یک سد در نیویورک اعلام جرم کرد.

دادستان کل آمریکا در همان زمان در یک کنفرانس خبری گفت که خرابکاری این هفت ایرانی ده‌ها میلیون دلار خسارت به بانک‌ها و یک سد در نیویورک وارد کرده است.

در واکنش به این اقدام، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام جرم دولت آمریکا علیه این هفت ایرانی به اتهام حمله سایبری به بانک‌ها را فاقد «دلایل مستند» توصیف کرد.

در خردادماه سال جاری نیز «سندی» فوق سری از آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) منتشر شد حاکی از این که سازمان اطلاعات ارتش روسیه سال گذشته بارها تلاش کرده تا به سامانه‌های رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نفوذ کند.

مطابق این سند ادعایی هکرها با ای‌میل‌های جعلی بدافزار در رایانه‌های اهداف خود کار می‌گذاشته‌اند و از این طریق توانسته‌اند به نهادهای ایالتی و محلی انتخاباتی آمریکا نفوذ کنند.

در شهریورماه گذشته نیز یک شرکت امنیتی در ایالات متحده در گزارشی از شناسایی یک گروه از هکرهای «احتمالاً مرتبط» با نظام حاکم بر ایران خبر داد که در حمله سایبری به شرکت‌های خارجی دست داشته‌اند.