پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اولین دیدار کروبی با یک فعال سیاسی پس از 7 سال حصر خانگی

اولین دیدار کروبی با یک فعال سیاسی پس از 7 سال حصر خانگی

منابع خبری ایران از جمله سایت‌های اصلاح‌طلبان روز پنجشنبه 19 اکتبر اعلام کردند که یکی از فعالان سیاسی اصلاح طلب اجازه یافته که با مهدی کروبی یکی از رهبران جنبش سبز پس از هفت سال حصر خانگی با او دیدار کرد.

طبق این منابع اسماعیل دوستی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، به عنوان نخستین شخصیت سیاسی هفته گذشته با مهدی کروبی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال 2009 که در حصر خانگی بسر می‌برد، دیدار کرد.

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، با اعلام این خبر گفته است شورای امنیت ملی، تصویب کرده است که به مرور یک‌ سری اشخاص بتوانند با آقای کروبی و آقای موسوی دیدار کنند.

فرزند کروبی در گفتگو با سایت «انصاف نیوز» گفته است «البته مدتی قبل آقای شمخانی، دبیر شورای امنیت، این موضوع را به اطلاع نمایندگان مجلس که عضو کمیته رفع حصر هستند رسانیده بود و آن‌جا، گفته بود که می‌خواهیم بعضی از دوستان را نزد آقای کروبی و موسوی ببریم.»

او درباره‌ی اینکه آیا این تنها دیدار بوده، گفت: «بله در حال حاضر اولین ملاقات است البته خود آقای دوستی هم بسیار تعجب کردند که دیدند آقای کروبی بعد از نزدیک به هفت سال حصر، شاداب و از لحاظ روحی و جسمی در شرایط مطلوبی هستند.»

وی در پاسخ به اینکه آیا آقای دوستی در دیدارشان پیغامی را برد‌ه یا آورده است، گفت: «خیر، پیغام خاصی نبود و به‌ صورت یک دیدار عادی بوده است. البته شنیدم شورای امنیت، تصویب کرده است که به مرور یک‌سری اشخاص بتوانند با آقای کروبی و آقای موسوی دیدار کنند، این موضوع را با آقای کروبی شروع کردند. آقای دوستی هم به سبب لُر بودن و هم به‌ سبب شورای مرکزی حزب بودن، برای اولین ملاقات انتخاب شده است. امیدوار هستم هر چی زودتر مصوبات شورای امنیت که بعد از نزدیک هفت سال مصوب شده که یکی از آنها عادی شدن دیدار فرزندان با اقای موسوی و خانم رهنورد است اجرایی شود. غیر از آقای دوستی، معاون اطلاعات، هم چندباری به دلیل در جریان قرار گرفتن وضعیت آقای کروبی از نزدیک به دیدار ایشان رفته است و وزیر بهداشت هم به دلیل چندین عمل جراحی آقای کروبی، هشت باری به دیدارشان رفته است.»

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از چند ماه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 88 در ایران و آغاز اعتراض‌های مردمی به نتایج انتخابات، در حصر خانگی به سر می‌برند. با پایان دولت دوم محمود احمدی‌نژاد در سال 92 و نامزدی حسن روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری، رفع حصر یکی از خواسته‌های برخی از طرفداران و حامیان حسن روحانی بود.

حسن روحانی نیز به طور غیر مستقیم از رفع حصر سخن می‌گفت اما در طول چهار سال دوره اول ریاست جمهوری هیچ گامی برای رفع حصر برنداشت.

از ماه‌ها پیش اما برخی نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی در ایران برای رفع حصر تلاش‌هایی کرده‌اند. در مقابل این تلاش‌ها مجموعه‌ای از تندروها به شدت با رفع حصر مخالفند و معتقدند حصر شدگان به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه در ایران خیانت کرده‌اند.

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد از بهمن 89 تاکنون بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند. درخواست‌های آنان برای حضور در دادگاه علنی نیز تاکنون مورد قبول واقع نشده و نظامیان و روحانیون تندرو در واکنش، آنها را به صدور احکام سنگین از جمله اعدام تهدید می‌کنند.