پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مشاور خامنه‌ای حضور سپاه در عملیات کرکوک را تکذیب کرد

مشاور خامنه‌ای حضور سپاه در عملیات کرکوک را تکذیب کرد

علی اکبر ولایتی، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، نقش و حضور سپاه پاسداران در عملیات بازپس‌گیری کرکوک از دست کردهای عراق را تکذیب کرد. کردهای عراق از حضور نیروهای سپاه در عملیات کرکوک خبر داده بودند.

علی اکبر ولایتی، مشاور عالی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، روز سه‌شنبه (۲۵ مهر/ ۱۷ اکتبر) نقش و حضور سپاه پاسداران ایران در عملیات ارتش و شبه‌نظامیان شیعه عراق برای خارج کردن کرکوک از زیر کنترل پیشمرگه‌های کرد را تکذیب کرد.

ولایتی گفت: «ایران هیچ نقشی در عملیات کرکوک ندارد و اکثریت مردم کرد عراق با کار جاه‌طلبانه آقای بارزانی مخالف هستند و دیدیم که تقریبا بدون درگیری آن منطقه در اختیار دولت بغداد قرار گرفت».

مشاور عالی خامنه‌ای افزود: «آقای بارزانی باید قبول کند که اشتباه کرده و به آن اعتراف کند».

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس (بازوی برون‌مرزی سپاه پاسداران) شنبه گذشته برای گفت‌وگو با مقام‌های اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق، به این کشور سفر کرده بود. او ابتدا به سلیمانیه و سپس به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، رفته بود تا با رهبران کرد درباره “بحران همه‌پرسی” مذاکره کند.

ایران بارها تأکید کرده که از تمام تدابیر لازم برای اعمال فشار بر رهبران اقلیم در جهت لغو “همه‌پرسی استقلال” استفاده خواهد کرد. در همین راستا بود که مرز هوایی و یکی از گذرگاه‌های زمینی ایران به روی اقلیم کردستان بسته شد. رسانه‌ها حتی حدود یک ماه پیش خبر داده بودند که فرمانده سپاه قدس مستقیما رهبران اقلیم را با اهرم فشار شبه‌نظامیان شیعه‌ی “حشد شعبی” تهدید کرده است.

“حضور مستشاری” در عراق به خواست دولت مرکزی

مقام‌های امنیتی اقلیم کردستان پیش از عملیات کرکوک از حضور و نقش جدی سپاه پاسداران ایران در کنار ارتش عراق و شبه‌نظامیان شیعه این کشور برای مقابله احتمالی با پیشمرگه‌های کرد خبر داده بودند. یکی از فرماندهان نیروی پیشمرگه مشخصا از “تنها نبودن” دولت عراق و حشد شعبی برای مقابله با کردها خبر داده و گفته بود: «بر اساس اطلاعات صد درصد موثق ما، نیروهای سپاه پاسداران ایران هم در میان آنها هستند».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، بارها از جمله به هنگام اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، جمهوری اسلامی را به دلیل رفتارهای “بی‌ثبات‌کننده” در منطقه، به نقض “روح برجام” متهم کرده و گفته بود که پاسخ این رفتارها را خواهد داد.

مشاور رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به همین مسئله نیز گفت: «اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها چه حقی دارند که در خصوص حضور یا عدم حضور ما در منطقه اظهار نظر کنند و بگویند که چه کسی چه کاری انجام بدهد!».

ولایتی افزود: «برای مثال دولت عراق صاحب کشور خودش است و آقای عبادی تا امروز به خوبی به مسئولیت خود عمل کرده و اگر ایران امروز در عراق و سوریه حضور مستشاری دارد، بنا به خواست قانونی دولت‌های آنها است».

مقام‌های امنیتی و نظامی اقلیم کردستان جمعه گذشته اعلام کرده بودند که هزاران پیشمرگه کرد را برای مقابله با “تهدید” دولت عراق به کرکوک اعزام کرده‌اند. آنها بدون نام بردن از ایران گفته بودند که نیروهای عراقی با “تشویق و حمایت نیروهای خارجی” برای حمله به اقلیم کردستان آماده شده‌اند.

مشاور عالی خامنه‌ای در امور بین‌الملل در حالی از “حضور مستشاری” ایران در سوریه و عراق سخن می‌گوید که شمار چشمگیر نیروهای نظامی کشته شده‌ی جمهوری اسلامی در این کشورها به‌خصوص در سوریه، نشانگر حضوری فراتر از حضور آموزشی و مشورتی است.

محمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید، اسفند ماه سال گذشته (۱۳۹۵) شمار کشته‌شدگان نیروهای ایرانی موسوم به “مدافع حرم” تنها در سوریه را ۲۱۰۰ نفر اعلام کرده بود.