شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ترامپ: از هیچ طرفی در تنش بر سر کرکوک حمایت نمی‌کنیم
الرئيس الأمريكي دونالد ترامب يلقي خطابا في هاريسبورج في بنسلفانيا يوم الأربعاء. تصوير: جوشوا روبرتس - رويترز

ترامپ: از هیچ طرفی در تنش بر سر کرکوک حمایت نمی‌کنیم

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه 16 اکتبر گفت که ایالات متحده، از هیچ کدام از طرف‌های درگیری میان کُردها و دولت عراق، حمایت نمی‌کند. او در عین حال از بروز تنش میان دو طرف، ابراز ناخرسندی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد در حضور خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «بروز تنش میان دو طرف را قبول نداریم، ما از هیچ طرفی حمایت نمی‌کنیم».

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: «در سال‌های طولاانی گذشته، روابط خوبی با کُردها داشتیم. در کنار طرف عراقی هم ایستادیم در حالی که اصلا نباید آن‌جا حضور می‌داشتیم. نباید آن‌جا می‌رفتیم. با این وجود در این تنش از هیچ طرفی حمایت نمی‌کنیم».

دوشنبه فرماندهی عملیات مشترک نیروهای عراق در کرکوک روز دوشنبه 16 اکتبر 2017 اعلام کرد، همه تاسیسات نفتی شهر کرکوک و بزرگترین پایگاه نظامی موسوم به پایگاه «K1» در این شهر را به کنترل ارتش عراق درآمده است.

تلویزیون رووداو وابسته به اقلیم کردستان نیز تایید کرد، نیروهای پیشمرگه کردستان از سمت جنوب کرکوک عقب نشینی کرده و مواضع خود را تسلیم ارتش عراق کردند.

خبرنگار الحدث در کرکوک گزارش داد، نیروهای عراقی مناطق طوزخرماتو که در پیشتر در کنترل پیشمرگه‌های کردستان عراق بود، به کنترل درآوردند.

در ساعات شب هم نیروهای هم نیروهای پلیس فدرال با ورود به شهر کرکوک، ساختمان استانداری را بدون درگیری، به کنترل خود درآوردند.