جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مشاور امنیت ملی ترامپ: ایران حکومتی قابل اعتماد نیست
National Security Adviser Army Lt. Gen. H.R. McMaster listens as U.S. President Donald Trump makes the announcement at his Mar-a-Lago estate in Palm Beach, Florida U.S. February 20, 2017. REUTERS/Kevin Lamarque

مشاور امنیت ملی ترامپ: ایران حکومتی قابل اعتماد نیست

به گزارش شبتاب نیوز به نقل از رادیو فردا، هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ با ابراز اطمینان از حمایت متحدان آمریکا از راهبرد این کشور در قبال توافق هسته‌ای ایران، تأکید کرد که ایران «حکومتی قابل اعتماد» نیست و تا همین جا هم «از چندین بار از خطوط تعیین‌شده عبور کرده است».

دونالد ترامپ روز جمعه در تشریح راهبرد خود در قبال ایران، اعلام کرد که قادر به تأیید پایبندی ایران به برجام نیست و اگر در همکاری با کنگره و همپیمانان آمریکا نتواند معایب توافق هسته‌ای را رفع کند، از آن خارج خواهد شد.

در این زمینه ژنرال هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آقای ترامپ، در گفت‌وگو با برنامه «یکشنبه» شبکه خبری فاکس در روز ۲۳ مهر، تأکید کرد که توافق هسته‌ای ایران «توافقی ضعیف است که تحت نظارتی ضعیف قرار دارد».

او همچنین گفت که «رئیس‌جمهور به روشنی بیان کرد که اجازه نخواهد داد این توافق پوششی برای حکومتی مخوف برای توسعه سلاح هسته‌ای فراهم کند».

آقای مک‌مستر همچنین یادآور شد که دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای هم با دونالد ترامپ در مورد تغییرات موافقند و لازم است ایران بار دیگر در این مورد مذاکره کند.

او تصریح کرد که «متحدان اروپایی ما از تقویت دقیق‌تر توافق و نظارت بیشتر حمایت می‌کنند».

پیشتر رهبران آلمان، فرانسه، و بریتانیا، سه کشور اروپایی دخیل در مذاکرات هسته‌ای ضمن اعلام پایبندی به تعهدات برجام، تأکید کرده بودند که در نگرانی‌های در مورد برنامه موشکی و رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران شریک، و آماده چاره‌اندیشی برای آن هستند اما همزمان نسبت به اقدامات آسیب‌زننده به توافق هسته‌ای از جمله اعمال دوباره تحریم‌ها هشدار دادند.

در چارچوب توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که در تیرماه ۹۴ و پس از سال‌های مذاکره در وین اتریش به دست آمد، شماری از تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران در ازای محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران مرتفع می‌شود.

اما تصمیم دونالد ترامپ در مورد عدم تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، فرصتی ۶۰ روزه را پیش پای کنگره آمریکا می‌گذارد تا در مورد برگرداندن احتمالی تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری کند. تصمیمی که می‌تواند آینده برجام را به خطر بیندازد.

در گفت‌وگوی روز یکشنبه با شیکه خبری فاکس، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تصریح کرد «مشکل واقعی ما با این توافق آن است که نمی‌توانیم واقعاً با اطمینان بگوییم آنها در حال برآوردن آن هستند».

او افزود که «ما از روی رفتار آنها در منطقه و رفتارشان در قبال توافق می‌دانیم که از خطوط تعیین شده فراتر رفته‌اند. آنها در مورد محدودیت‌ها چندین بار از خطوط عبور کرده‌اند».

ژنرال مک‌مستر نتیجه گرفت که «ایران حکومتی قابل اعتماد نیست و از این رو نظارتی جامع‌تر و بیشتر باید در دستور کار باشد».

او اضافه کرد که دونالد ترامپ هنوز برای خارج شدن از برجام آماده نیست و منتظر آن است که آیا تغییری واقعی به دست می‌آید و اینکه کنگره برای مواجهه اشکالات موجود در نظارت بر ایران و راستی‌آزمایی پایبندی ایران به توافق چه توانی دارد.

پیشتر در روز یکشنبه، سفیر آمریکا در سازمان ملل هم در گفت‌وگو با شبکه خبری ان بی سی، تأکید کرده بود که کشورش در شرایط کنونی در توافق هسته‌ای با ایران باقی خواهد ماند اما دولت ترامپ خواهان «پاسخی متناسب» به رفتارهای ایران در سطحی جهانی است.

او تصریح کرده بود که بهبود شرایط کنونی برای ما یک هدف است و در این زمینه به نگرانی‌ها در مورد برنامه موشک‌های بالیستیک ایران، فروش تسلیحات از سوی این کشور و نیز تروریسم دولتی اشاره کرده بود.

در همین روز رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا هم در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی ان ان، با اشاره به معایب و نقطه‌ ضعف‌های توافق هسته‌ای ایران تأکید کرده بود که «چیزی که رئیس‌جمهور می‌خواهد، راهبردی جامع‌تر برای مواجهه با موضوع ایران در تمامیت آن است».

آقای تیلرسون تصریح کرده بود «اکنون ما می‌خواهیم با ضعف‌های توافق هسته‌ای مواجه شویم اما واقعاً باید با گستره وسیع‌تری از تهدیدهای ناشی از ایران در منطقه در برابر دوستان و متحدان‌مان که می‌تواند تهدیدی برای امنیت ملی ما باشد مواجهه کنیم».

موقتی بودن بخش‌هایی از توافق هسته‌ای، متنفع شدن مالی ایران از این توافق، عدم جلوگیری توافق از آزمایش‌های موشکی، توان محدود بازرسان آژانس برای نظارت بر سایت‌های ایران و پایبند نبودن ایران به روح برجام، از جمله نارضایتی‌های عمده دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای است که همگی در سخنرانی روز جمعه در تشریح راهبرد جدید در قبال ایران مورد تأکید قرار گرفت.