پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وزیر دفاع آمریکا: تحرکات نظامی ایران را زیر نظر داریم

وزیر دفاع آمریکا: تحرکات نظامی ایران را زیر نظر داریم

ساعتی بعد از سخنرانی پرزیدنت ترامپ درباره سیاست جدید ایالات متحده در قبال ایران، وزیر دفاع آمریکا نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد تحرکات ایران را پس از سخنان ترامپ زیر نظر می‌گیریم.

جیم متیس جمعه غروب ۲۱ مهر اعلام کرد تحرکات نظامی ایران توسط وزارت دفاع تحت نظر قرار گرفته است؛ هر چند هنوز تحرکی دیده نشده است.

به گفته آقای متیس، موضع نظامی آمریکا علیه ایران هنوز تغییری نکرده است.

اولویت اول: ایران

جمعه شب روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی نوشت اولیت نخست وزیر دفاع آمریکا ایران است.

آقای متیس به خبرنگاران در وزارت دفاعه گفت می خواهد مستقیم با متحدان آمریکا در خاورمیانه گفتگو کند تا آنچه دولت ترامپ آن را «سوءرفتار» ایران می نامد، بهتر درک کند. منظور او از سوء رفتار،حمایت ایران از گروه های افراطی و برنامه موشکی تهران است.

وزیر دفاع آمریکا خبر داد این کشور قصد دارد مانع ارسال سلاح و کمک از طریق ایران به حوثی های یمن شود. وی تاکید کرد آمریکا دخالت مستقیمی نخواهد داشت، بلکه با متحدان خود اطلاعات را به اشتراک خواهد گذاشت.

ایران و عربستان جنگ نیابتی در یمن دارند. عربستان حامی دولت قانونی این کشور است و ایران از شیعیان حوثی که بخشی از کشور را تحت کنترل دارند، حمایت می کند.

رئیس جمهوری ایالات متحده بعد از ظهر جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ استراتژی جدید واشنگتن در برابر ایران رااعلام کرد و با بیان این که نمی‌تواند پایبندی تهران به توافق اتمی دو سال پیش با قدرت‌های جهانی را تایید کند، گفت این توافق نقایص زیادی دارد، اما صحبتی از خروج از آن توافق نکرد.

دونالد ترامپ با اشاره به سیاست‌های منطقه‌ای تهران گفت، رژیم ایران همچنان به دامن زدن به درگیری‌ و وحشت آفرینی در خاور میانه و ورای آن ادامه می‌دهد و پس از مشورت‌های گسترده با متحدانتمان امروز استراتژی جدید برای مقابله با طیف کاملی از فعالیت‌های مخرب ایران را اعلام می‌کنم.

وی با بیان این که اجرای این استراتژی با اعمال تحریم‌های سنگین علیه سپاه پاسداران ایران آغاز می‌شود، اعلام کرد به وزارت خزانه داری ایالات متحده این اختیار را داده است تحریم‌های جدیدی علیه این نهاد انقلابی نظامی ایران، بابت حمایت از تروریسم و فعالیت های بدخواهانه آن، وضع کند.

دقایقی پس از سخنرانی پرزیدنت ترامپ، وزارت خزانه‌داری از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست دستور اجرایی مقابله با تروریسم جهانی و تحریم آن خبر داد. نخستین بار است که آمریکا سپاه پاسداران را تحت دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ خزانه داری برای مقابله با تروریسم جهانی تحریم می‌کند.