پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » حسن روحانی: از امروز به ساخت تسلیحات بیشتر ادامه می‌دهیم

حسن روحانی: از امروز به ساخت تسلیحات بیشتر ادامه می‌دهیم

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در پاسخ به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که ایران تا کنون برای ساخت تسلیحات مصمم بود و از امروز به ساخت تسلیحات بیشتری روی خواهد آورد.

رئیس‌جمهوری ایران روز جمعه 12 اکتبر 2017، دقایقی پس از سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا که در آن عدم پای‌بندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کرد، گفت که ایران دست از برنامه موشکی خود برنخواهد داشت و تهدید کرد با سرعت بیشتری روند ساخت تسلیحات را ادامه خواهد داد.

روحانی درباره توافق هسته‌ای نیز گفت که ایران تازمانی که منافعش اقتضا کند و تا زمانی که حقوقش تامین شود “در چهارچوب منافع و مصالح ملی” به برجام پای‌بند خواهد بود.

رئیس جمهوری ایران در ادامه افزود اگر روزی منافع ایران تامین نشود، ایران لحظه‌ای درنگ نکرده و به این موضوع پاسخ خواهد داد.

روحانی ادعا کرد برنامه موشکی ایران کاربرد دفاعی دارد و گفت که ایران تا کنون در ساخت تسلیحات مصمم بود و از امروز با سرعت بیشتری تسلیحات می‌سازد.

روحانی همچنین رئیس‌جمهوری آمریکا را بی‌اطلاعی درباره نام خلیج عربی و استفاده از یک نام دیگر متهم کرد. کشورهای عربی و مردم این کشورها در مکاتبات رسمی و غیر رسمی از نام “خلیج عربی” استفاده می‌کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی که برای اعلام سیاست‌هایش درباره آینده توافق هسته‌ای با ایران انجام داد، گفت: « ایران در مسیر دریانوردی بین‌المللی در خلیج عربی و دریای سرخ مانع‌تراشی کرده و موشک‌های این کشور همپیمانان آمریکا در منطقه را تهدید می‌کند.»

این اولین بار نیست که یک مقام آمریکایی از نام خلیج عربی استفاده می‌کند. پیش از دونالد ترامپ، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در ژوئن 2017 از نام خلیج عربی استفاده کرد.

اگر چه ساکنان هر دو کرانه شرقى و غربى حو­زه خلیج، عرب هستند و خود خلیج عربى در دوره‌هاى تاری­خى مختلف نام‌هاى متفا­وتى مانند “مورا یاما” (دریای تلخ) در دوره آشوری، کتیفوس یعنی دریای قطیف و خلیج بصره داشته، بسیاری از سیاستمداران و نخبگان در ایران با تکیه بر “احساسات ناسیونالیستى افراطى” اصرار دارند که نام “خلیج فارس” نامی “ازلى و ابدى” است.

گفتنى است کشورهای عربی چه در سطح داخلى و چه در سطح منطقه‌اى و بین‌المللى، واژه خلیج عربى را به کار می‌برند و همچنین سازمان ملل متحد در اسناد و مکاتبات و کنفرانس‌هایش به زبان عربی از همین نام استفاده می‌کند.