جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » اعزام هزاران پیشمرگه کرد برای جلوگیری از حمله نظامی به کرکوک

اعزام هزاران پیشمرگه کرد برای جلوگیری از حمله نظامی به کرکوک

به دستور کسرت رسول، معاون رئیس اقلیم کردستان عراق ۶ هزار پیشمرگه کرد برای مقابله با تهدید بسیجیان عراقی موسوم به حشد شعبی و ارتش عراق به استان نفت‌خیز کرکوک اعزام شدند.

معاون رئیس اقلیم کردستان به تلویزیون روداو گفته است:

«ارتش عراق قوای خود را در نزدیکی کرکوک برای حمله به این شهر مستقر کرده و این یک تهدید تلقی می‌شود. با این‌حال گمان نمی‌کنم بتوانند به سادگی به این شهر حمله کنند.»

معاون رئیس اقلیم کردستان عراق به تأکید گفته است که اقلیم کردستان خواهان درگیری نظامی با ارتش عراق و حشد شعبی نیست.

هیمن هورامی، مشاور مسعود بارزانی نیز در توئیتر اعزام «هزاران پیشمرگه کرد» با «سلاح‌های سنگین» به کرکوک را تأیید کرده است.

تحرکات نظامی بسیجیان عراقی

روز گذشته یک مقام بلندپایه کردستان عراق گفته بود نشانه‌هایی وجود دارد که حشد شعبی تحرکات مشکوکی از شهر حویجه در استان موصل آغاز کرده. زلمی خلیل‌زاد، سفیر پیشین آمریکا در عراق هم در پیامی توئیتری خبر داده بود که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس برای سازماندهی عملیات نظامی حشد شعبی در کرکوک به عراق سفر کرده است. سفیر آمریکا در عراق در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ از دولت آمریکا خواسته بود مانع از حمله بسیجیان عراقی به کرکوک شوند.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق اما با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که دولت عراق قصد ندارد به شهروندان کرد در این کشور حمله نظامی کند. سخنگوی دولت عبادی هم در یک نشست خبری گفته بود تحرکات نظامی در شهر حویجه و در اطرف کرکوک برای جلوگیری از حمله مجدد داعش به حویجه و برای برگرداندن آرامش و ثبات به استان انبار عراق انجام شده است.

ساعتی بعد نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده آمریکا تحرکات نظامی ارتش عراق و بسیجیان عراقی در نزدیکی کرکوک را تأیید کرد. برت مک گورک، نماینده رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش شامگاه پنجشنبه ۱۲ اکتبر در یک پیام توئیتری گفته بود که نیروهای نظامی عراق بعد از آزادسازی حویجه، در حوالی ۵۵ کیلومتری جنوب غربی استان انبار، در نزدیکی مرز سوریه مستقر شده‌اند با این هدف که امنیت مرز عراق با سوریه را تأمین کنند.

شورای امنیت اقلیم کردستان عراق غروب چهارشنبه ۱۱ اکتبر اعلام کرده بود که نشانه‌های خطرناکی مشاهده کرده مبنی بر اینکه پلیس عراق و حشد شعبی قصد دارند از شمال موصل و از جنوب و غرب کرکوک به این شهر حمله کنند. مک گورک عملاً به این شکل تحرکات ارتش عراق در حوالی کرکوک را تأیید کرده. اقلیم کردستان می‌گوید نیروهای نظامی عراقی قصد حمله به کرکوک را دارند، نیروهای ائتلاف اما می‌گویند امنیت مرز عراق با سوریه می‌بایست تأمین شود.

دعوت اتحادیه میهنی به مذاکره

پافل فرزند جلال طالبانی شامگاه گذشته در یک پیام ویدیویی به دولت اقلیم توصیه کرد که شورای استانی کرکوک را منحل و استاندار را برکنار کند و در چارچوب قانون اساسی عراق با دولت مرکزی گفت‌وگوها را برای رفع تنش‌هایی که بعد از همه‌پرسی استقلال کردستان در دوشنبه ۲۵ سپتامبر به وجود آمد از سر بگیرد. او در این پیام گفته است که هم پیشمرگه‌های کرد و هم نیروهای نظامی عراق از مصائب جنگ خسته شده‌‌اند.

حزب اتحادیه میهنی کردستان هم که در شهرهای سلیمانیه، حلبچه و کرکوک طرفداران پرشماری دارد با صدور بیانیه‌ای از دولت اقلیم کردستان خواسته است فصل تازه‌ای را با آغاز گفت‌وگوها با بغداد رقم بزند.

دولت حیدر عبادی هرگونه مذاکره با دولت اقلیم کردستان را منوط به ابطال نتیجه همه‌پرسی استقلال کرده است.