پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ترامپ پنجشنبه درباره برجام تصمیم می‌گیرد…ایران به تهدید موشکی متوسل شد

ترامپ پنجشنبه درباره برجام تصمیم می‌گیرد…ایران به تهدید موشکی متوسل شد

در آستانه اعلام موضع ترامپ فردا پنجشنبه درباره سرنوشت توافق هسته‌اى با ایران، سپاه پاسداران نيروهاى نظامى امريکا در منطقه و کشورهاى هم پيمان واشنگتن در جهان را به حمله موشکى تا شعاع 2000 کليومتر تهديد کرد.

مقامات ارشد جمهورى اسلامى مى‌گويند اگر واشنگتن توافق هسته‌اى را لغو کند و یا مورد بازبينى قرار دهد و نيز در صورت قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی، به امريکا پاسخ خشنى خواهند داد.

مهم‌ترين دلايل امريکا براى قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی، فعاليت‌هاى اين گروه شبه‌نظامى در برنامه موشکى جنجالى ايران و آزمايش‌هاى بالستيک و نيز حمايت از تروريسم در کشورهاى منطقه مى‌باشد.

در این زمینه، مجله “فوربس” گزارشى از حضور فرماندهان سپاه پاسداران در کره شمالی به منظور توسعه برنامه موشکى ايران با هماهنگی با پیونگ یانگ، منتشر کرده است.

بنا به اين گزارش ، این همکاری میان دو کشور گسترده است و دست‌کم از نیمه دهه گذشته ادامه داشته است. در سپتامبر ۲۰۱۲ طى توافق همکاری فنی بین دو کشور، ایران پرسنلی را در یک مرکز نظامی در کره شمالی در نزدیکی مرز چین مستقر کرد.

منابع دیپلماتیک غربی در گفت‌وگو با «کیودو نیوز» می‌گویند اعضای وزارت دفاع و موسسات دیگر ایران در برنامه‌های موشکی و هسته‌ای پیونگ یانگ کار می‌کردند.

در اين گزارش از محسن فخری‌زاده، از افسران ارشد سپاه به عنوان رییس مرموز برنامه هسته‌ای تهران، ياد شده که هنگام سه آزمایش انفجار اتمی در مرکز «پانگیه ری» در کره شمالی که پیش از آغاز اجرای برجام انجام گرفت، حضور داشته است.

گزارش ” فوربس” افزوده که خیلی دشوار نیست تصور کرد که ایران پس از توافق هسته‌ای به بعضی تلاش‌ها در زمینه ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای در کره شمالی ادامه داده باشد.

کشورهاى غربى از زمان امضاى برجام همکاری موشکی ایران و کره شمالی را به عنوان نقض شرایط هسته‌ای تهران و قطعنامه‌های شورای امنیت برشمردند.