جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آمریکا به عضویت خود در یونسکو پایان می‌دهد

آمریکا به عضویت خود در یونسکو پایان می‌دهد

به گزارش خبرگزاری شبتاب به نقل از رادیو فردا مقامات ایالات متحده با «ضد اسرائیلی» خواندن مواضع سازمان یونسکو اعلام کردند که آمریکا از این نهاد وابسته به سازمان ملل خارج می‌شود، امری که انتقاد دبیرکل یونسکو را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هدر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۰ مهر با اعلام این خبر اظهار داشت: «این تصمیمی نبود که به راحتی گرفته شود و بیان‌گر نگرانی‌های ایالات متحده در رابطه با بدهی‌های روزافزون یونسکو، نیاز این سازمان به اصلاحات بنیادین و تبعیض‌هایی است که یونسکو علیه اسرائیل روا می‌دارد.»

وی افزود که ایالات متحده به ایرینا بوکووا مدیرکل یونسکو اطلاع داده که آمریکا می‌خواهد رابطه خود با یونسکو را به عنوان «دولت ناظر غیرعضو» ادامه دهد تا آرای واشنگتن و تخصصی را که از آن بهره‌مند است به یونسکو منتقل کند.

خروج آمریکا از یونسکو روز ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ به وقوع می‌پیوندد و تا آن زمان ایالات متحده عضو کامل این سازمان خواهد ماند.

واشنگتن سال ۲۰۱۱ سهم اقتصادی چشم‌گیری را که در بودجه یونسکو داشت در اعتراض به تصمیم این سازمان مبنی بر پذیرش فلسطین به عنوان عضو کامل، ملغی کرد.

ایالات متحده پیش از این نیز یک‌بار در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان، سال ۱۹۸۴ در اعتراض به آن‌چه سوءمدیریت اقتصادی در یونسکو و سیاست‌های ضدآمریکایی آن خواند، از این سازمان خارج شد تا دوران ریاست جمهوری بوش پسر که دوباره بازگشت.

اما تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج از یونسکو واکنش مدیرکل این سازمان را به دنبال داشته که آن را ضربه‌ای به همه طرف‌ها دانسته است.

ایرینا بوکووا اظهار داشت که از دریافت نامه رسمی رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در این باره به شدت متاسف شده است.

وی در ادامه گفت: «در دورانی که حنگ‌ها همچنان جوامع را در سراسر جهان پاره پاره می‌کند، اسباب تاسف عمیق است که ایالات متحده از نهاد وابسته به سازمان ملل متحد که مروح آموزش و صلح است و از فرهنگ در برابر حملاتی که به آن می‌شود دفاع می‌کند، خارج می‌شود.»

واشنگتن مخالف هر اقدام یونسکو برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین است و اعتقاد دارد که نخست باید مذاکرات صلح خاورمیانه پیش برود. دولت دونالد ترامپ اما در عین حال با اجرای سیاست «اول آمریکا»، بسیاری از تعهدات خود به این سازمان را مرور می‌کند.