سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اردوغان: سفیر آمریکا در ترکیه را دیگر به رسمیت نمی‌شناسیم

اردوغان: سفیر آمریکا در ترکیه را دیگر به رسمیت نمی‌شناسیم

تنشی که میان واشینگتن و آنکارا در پی توقف صدور روادید آمریکا برای شهروندان ترکیه آغاز شد، در حال شدت یافتن است و در همین راستا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه سه‌شنبه 10 اکتبر اعلام کرد که کشورش، سفیر آمریکا در آنکارا را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اردوغان در کنفرانس مشترک خبری با نخست‌وزیر صربستان، با بیان این‌که جان باس (سفیر آمریکا) کشورش را نمایندگی نمی‌کند، گفت: «من و وزرایم نیز او را نماینده کشورش نمی‌دانیم».

او ادامه داد: «اگر سفیر آمریکا تصمیم به توقف صدور روادید برای شهروندان ترکیه را گرفته، پس باید از سمتش کناره‌گیری کند».

رئیس جمهوری ترکیه گفت: «دیگر آماده میزبانی از سفیر ایالات متحده در آنکارا نیستیم و مسئولان ترک هم دیگر با او جلسه نخواهند گذاشت».

البته قرار است جان باس به زودی با پایان ماموریت در ترکیه، به کابل پایتخت افغانستان برود.

اردوغان درباره توقف صدور روادید ترکیه برای شهروندان آمریکایی هم گفت: «ما بحران را آغاز نکردیم. ایالات متحده مسئول این مشکل است».

نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در ترکیه، از روز یکشنبه 8 اکتبر، صدور همه نوع روادید به جز روادید مهاجرتی را متوقف کرد.

بحران میان آنکارا و واشینگتن پس از آن رو به شدت گرفت که نیروهای امنیتی ترکیه، هفته گذشته یک کارمند کنسولگری آمریکا را به اتهام ارتباط با فتح الله گولن، بازداشت کردند.

فتح‌الله گولن روحانی اهل ترکیه است که در آمریکا اقامت دارد. آنکارا گولن را به برنامه‌ریزی برای کودتای نافرجام سال گذشته متهم می‌کند و خواهان اخراج او از ایالات متحده است. آمریکا اما با این درخواست موافقت نکرده که این وضعیت، باعث تنش میان دو کشور عضو پیمان ناتو شده است.