شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تأیید محدودیت‌های سه‌ماهه محمد خاتمی توسط وکلا و انتقاد روحانی از آن

تأیید محدودیت‌های سه‌ماهه محمد خاتمی توسط وکلا و انتقاد روحانی از آن

با وجود تکذیب دادستان ویژه روحانیت استان تهران، محمد انجام، وکیل محمد خاتمی روز شنبه ۱۵ مهر اعلام کرد که براساس «برگه‌هایی منتسب به یک مرجع قضایی» از اول مهر ماه محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، به مدت سه ماه از حضور «در مراسم عمومی سیاسی، فرهنگی و تبلیغی» منع شده‌است.

لازم به ذکر است، روز ۱۲ مهرماه خبر «اعمال محدودیتهای جدید از سوی دادگاه ویژه روحانیت به حجت الاسلام سید محمد خاتمی» در برخی کانالهای تلگرام منتشر شد، که روز بعد مورخ ۱۳ مهر، منابع خبری شبکه جهانی «در تی وی» این خبر را تایید کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رضا باقری، دیگر وکیل محمد خاتمی، نیز گفت که این دستور «بدون تشکیل پرونده قضایی» و توسط «دادستان» صادر شده‌است.

در همین حال، روز شنبه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران از «تنبیه» آقای خاتمی به دلیل دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات انتقاد کرد و گفت که «اگر کسی تَکرار کند که مردم پای صندوق بیایند باید تنبیه شود؟»

حسن روحانی روز شنبه، ۱۵ مهر، در سخنرانی در جمع دانشجویان تأکید کرد که «پس از انتخابات همه باید جایزه بگیرند اما می‌بینیم یک جناح تنبیه می‌شود و یک جناح دیگر جایزه می‌گیرد».

وی اضافه کرد: «تکرار تنبیه کسانی که مردم را به حضور پای صندوق‌ها تشویق می‌کنند، باید خاتمه یابد».

آقای روحانی همچنین به کنایه گفت: «اما به هر حال بعضی دستگاه‌ها بیکارند، باید یک شغلی داشته باشند و ناچارند هر ساعت یک عده را احضار کنند».

وی همچنین تأکید کرد که «دیوار یک جناح از اول کوتاه ساخته شده‌است».

حسن روحانی روز شنبه ۲۳ اردیبهشت در سخنرانی انتخاباتی خود در تهران خبر داده بود که دربارهٔ ممنوع‌التصویر بودن محمد خاتمی به قوه قضائیه نامه نوشته اما این نهاد به او پاسخ نداده‌است.

اشاره آقای روحانی به عبارات «تَکرار» می‌تواند به دعوت محمد خاتمی برای رأی به فهرست امید در انتخابات مجلس دهم اشاره داشته باشد که نحوه بیان این عبارت توسط آقای خاتمی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایران، این عبارت را مشهور کرد.

آقای خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز خطاب به هواداران خود گفت: «این بار این شمایید که باید تکرار کنید، تکرار رای به روحانی عزیز برای تقویت امید به آینده‌ای بهتر».