پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » «اروپا برجام را حفظ می‌کند»

«اروپا برجام را حفظ می‌کند»

هلگا اشمیت، معاون فردریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه مجمع ایران و اروپا در سوئیس گفته است که به رغم مخالفت‌های ترامپ با برجام، اتحادیه اروپا هر آنچه را که لازم باشد انجام می‌دهد تا توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران باقی بماند.

هلگا اشمیت در حاشیه برگزاری مجمع ایران و اروپا در شهر زوریخ در سوئیس درباره برجام گفته است:

«توافق هسته‌ای با ایران نه یک قرارداد دو جانبه، بلکه یک قرارداد بین‌المللی‌ست. ما در اروپا همه کار می‌کنیم تا این قرارداد باقی بماند.»

در سال ۲۰۱۵ در مذاکرات هسته‌ای آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان و چین با ایران هلگا اشمیت به عنوان میانجی با سفرهایش به تهران و گفت‌وگو و رایزنی‌های جندجانبه نقش تعیین‌کننده‌ای در اعتمادسازی بین طرفین و شکل‌گیری توافق هسته‌ای ایفا کرد. در آن زمان او در مصاحبه‌ای گفته بود که زنان مذاکره‌کنندگان بهتری هستند.

اشمیت که به نمایندگی از اتحادیه اروپا در مجمع ایران و اروپا سخنرانی می کرد اعلام کرد که ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا از عضویت ایران در سازمان تجارت‌جهانی و حضور مجدد این کشور در اقتصاد جهانی حمایت می‌کنند.

شریف نظام مافی، رئیس اتاق ایران و سوئیس هم که در این مجمع شرکت دارد، گفته است از ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۷ به رغم احتیاط بانک‌های سوئیسی حجم صادرات سوئیس به ایران ۲۴.۷ درصد افزایش یافته است.

رئیس اتاق ایران و سوئیس در مجمع ایران و اروپا در زوریخ  گفت در اثر احتیاط بیش از حد بانک‌های سوئیسی در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران، برای مثال ایران‌ایر نمی‌تواند پرواز مستقیم تهران – زوریخ را از سر بگیرد. برخی بانک‌های سوئیسی مانند یو بی اس و بانک سوئیس اعلام کرده‌اند که تا زمانی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه داشته باشد از معاملات بانکی با ایران خودداری می‌کنند.

شریف نظام مافی پیشنهاد داده است که شرکت‌های سوئیسی که خواهان معامله با ایران هستند، از طریق بانک‌های کشورهای اروپایی این معاملات را انجام دهند.

پس از سخنرانی هلگا اشمیت میزگردی هم در مجمع اروپا و ایران با حضور سفیران کشورهای انگلیس، بلژیک ، دانمارک ، لهستان و هلند درباره سیاست آمریکا در قبال برجام برگزار شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تا ۱۵ اکتبر گزارش تازه‌ای درباره میزان پایبندی ایران به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه می‌دهد. اگر ترامپ به این نتیجه برسد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده، برجام به کنگره آمریکا ارجاع داده می‌شود و کنگره هم ۶۰ روز وقت دارد آن را به بحث بگذارد.

رییس‌جمهور آمریکا، سه‌شنبه ۲۸ شهریور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان «یک رژیم قاتل» نام برده بود که در اثر فعالیت‌هایش خاورمیانه بی‌ثبات شده است. او گفته بود توافق هسته‌ای با ایران، بدترین توافق یک‌طرفه‌ای‌ست که آمریکا تاکنون امضا کرده است. به گفته ترامپ برجام یک «توافق بد» است و آمریکا هرگز در قراردادی یک طرفه که سودی برایش نداشته باشد باقی نمی‌ماند.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا که سه‌شنبه ۳ اکتبر برای شرکت در یک جلسه پرسش و پاسخ به مجلس سنای آمریکا رفته بود، در بخشی از سخنانش گفت معتقد است که آمریکا می‌بایست به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی متعهد بماند، مشروط به اینکه واشنگتن به این نتیجه برسد که ایران به توافق اتمی پایبند بوده و این توافق منافع آمریکا را برآورده می‌کند.

فرانسه پیشنهاد داده که بعد از سال ۲۰۲۵ در مذاکره با ایران مکمل‌هایی به برجام اضافه شود. بحث بر سر محدودیت تعداد سانتریفیوژهای ایران در درازمدت است چنانکه ایران هرگز نتواند به اورانیوم غنی‌شده بیش از ۳۰۰ کیلوگرم دسترسی داشته باشد.

مسئولان جمهوری اسلامی اما یک‌صدا مذاکرات مجدد را رد کرده‌اند.