شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گروهی از نمایندگان مجلس: افزایش دوره ریاست جمهوری اسلامی به ۷ سال

گروهی از نمایندگان مجلس: افزایش دوره ریاست جمهوری اسلامی به ۷ سال

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر سر ناکارآمدی نظام سیاسی جمهوری اسلامی با هم توافق دارند. گروهی پیشنهاد داده‌اند با بازنگری در قانون اساسی دوره ریاست جمهوری از چهار سال به هفت سال افزایش پیدا کند، گروهی دیگر خواهان تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی و حذف مقام ریاست جمهوری‌اند. یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفته هنوز در این زمینه نامه‌ای به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نوشته نشده است.

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به یکی از رسانه‌‌های داخلی گفته است:

«در مجلس دو نگاه وجود دارد، برخی نمایندگان خواهان تغییر دوره‌ ریاست جمهوری هستند و تعدادی نیز موضوع ایجاد نظام پارلمانی را مطرح کرده‌اند.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۰ در سخنانی که در همدان ایراد کرد، گفته بود که به نظر او برای تغییر نظام ریاستی به پارلمانی مانعی وجود ندارد:

«در شرایط فعلی نظام سیاسی کشور، ریاستی است و رئیس‌جمهور با انتخاب مستقیم مردم برگزیده می‌شود که شیوه خوب و مؤثری است اما اگر روزی در آینده احتمالا دور، احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است هیچ اشکالی در تغییر ساز و کار فعلی وجود ندارد.»

نمایندگانی که خواهان تغییر نظام ریاستی جمهوری اسلامی به نظام پارلمانی‌اند به این بخش از سخنان علی خامنه‌ای استناد می‌کنند. به گفته محمدجواد جمالی نوبندگانی در مقابل این گروه، عده دیگری در پی افزایش مدت ریاست جمهوری از چهار سال به هفت سال هستند.

هر دو گروه اما در یک نکته با هم توافق دارند: عدم هماهنگی بین دولت و مجلس شورای اسلامی. نوبندگانی در گفت‌وگو با انتخاب گفته است:

«عدم هماهنگی بین مجلس و دولت برای پیگیری موضوعات کشور در حال حاضر به پیشرفت کشور آسیب‌های جدی وارد کرده است، به همین جهت به دنبال راه حلی هستیم تا مسائل کشور با کمترین انرژی بین مجلس و دولت اجرایی شود. برخی نمایندگان اعتقاد دارند که با افزایش دوره ریاست جمهوری، هم کشور از تنش‌ها و در گیری‌های انتخاباتی دور می‌ماند و هم هفت سال زمان خوبی است تا دولت‌ها اداره کشور را در دست بگیرند.»

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده اصلاح‌طلب و یکی از اعضای کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس و عزت الله یوسفیان ملا، نماینده اصول‌گرا و رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس  در دو گفت‌وگوی جداگانه با خبرگزاری «خانه ملت» گفته بودند به دلیل ناکارآمدی نظام سیاسی و عدم هماهنگی بین دولت و مجلس گروهی از نمایندگان قصد دارند در نامه‌ای موافقت رهبر جمهوری اسلامی برای تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی را جلب کنند.

یوسفیان ملا گفته بود: «مسئله نظارت مجلس با قوانین و مقررات فعلی به معنای درگیر شدن با دولت است و بسیاری تعامل را در این می‌دانند که سوال و استیضاح مطرح نشود.»

از مجموع ۲۸۹ کرسی مجلس دهم، فهرست امید ۱۲۳ کرسی ( ۴۲ درصد)، ائتلاف اصولگرایان ۸۰ کرسی( ۲۷ درصد)، خارج از دو لیست (مستقل): ۸۴ کرسی ( ۲۹ درصد) در هر دو لیست ۲ کرسی (شش دهم درصد) را به خود اختصاص داده‌اند و به این ترتیب اکثر نمایندگان از حامیان حسن روحانی‌اند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی علاوه بر این نگرانی‌ها به ناکارآمدی نظام پارلمانی در ایران هم اشاره کرده و گفته است معلوم نیست نمایندگان از چه منابع مالی هزینه تبلیغات انتخاباتی‌شان را پرداخت می‌‌کنند.