پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وزیر دفاع آمریکا: در شرایط کنونی بهتر است در برجام بمانیم

وزیر دفاع آمریکا: در شرایط کنونی بهتر است در برجام بمانیم

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا، سه‌شنبه 3 اکتبر، از توافق هسته‌ای با ایران که برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) هم نامیده می‌شود، اعلام حمایت کرد و گفت بهتر است در شرایط فعلی، ایالات متحده به این توافق پایبند بماند.

این در حالی است که قرار است دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، پس از بازنگری در توافق هسته‌ای، نظر نهایی خود را درباره ادامه پایبندی به برجام و ادامه حضور ایالات متحده در آن، اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جیمز متیس که سه‌شنبه 3 اکتبر در مجلس سنای آمریکا سخن می‌گفت، اظهار داشت: «ادامه پایبندی به برجام به سود آمریکا است».

او در توضیح بیشتر گفت: «مساله‌ای که می‌خواهم توضیح بدهم این است که اگر بتوانیم از پایبندی ایران به توافق اظمینان حاصل کنیم، پس به سود ما ادامه این توافق است».

او ابراز عقیده کرد که در این مرحله و در شرایط کنونی «بهتر است ادامه پیبندی به برجام بررسی شود».

دونالد ترومپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه 24 سپتامبر 2017 با متهم کردن تهران به همکاری با پیونگ‌یانگ، گفت، آزمایش جدید موشکی ایران، هدف از امضای توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با تهران را مورد شک و تردید قرار داده است …در عمل توافقی وجود ندارد».

ترامپ صفحه کاربری خود در شبکه توئیتر نوشته بود: «ایران به تازگی یک موشک بالستیک که قادر است اسرائیل را هدف قرار دهد، آزمایش کرده است…آنها (رژیم ایران) می دانند که ما با کره شمالی نیز هیچ توافقی نداریم».

ایران روز جمعه 22 سپتامبر 2017 از یک موشک بالستیک جدید با برد 2 هزار کیلومتر با نام «خرمشهر» رونمایی کرد.

قرار است ترامپ 15 اکتبر گزارشی در باره میزان پایبندی ایران به توافق هسته‌ای یا نقض آن را به کنگره آمریکا ارائه دهد. اگر مشخص شد، ایران به توافق هسته‌ای پایبند نیست تحریم‌های جدیدی از سوی ایالات متحده علیه ایران اعمال خواهد شد و این در عمل به معنی پایان توافق هسته‌ای ایران است.

توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان)، 16 ژوئیه 2015 حاصل شد و یک سال بعد به اجرا در آمد. برپایه این توافق، در مقابل محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این فعالیت‌ها، به تعلیق درآمد.