جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » دانمارک نیروی تازه به افغانستان می‌فرستد

دانمارک نیروی تازه به افغانستان می‌فرستد

به گزارش خبرگزاری شبتاب به نقل از یورو نیوز وزارت دفاع دانمارک می‌گوید قصد دارد نیروهای نظامی خود در افغانستان را افزایش دهد. این تصمیم یک هفته پس از آن اعلام می شود که یک کاروان از نیروهای نظامی دانمارک در غرب کابل هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت.

دانمارک ۹۷ سرباز در افغانستان دارد که در چارچوب نیروهای ناتو و با هدف حفظ امنیت مشاوران نظامی آن در افغانستان خدمت می کنند.

اکنون دانمارک می گوید با اعزام ۵۵ نظامی جدید، تعداد نیروهای خود در افغانستان را به ۱۵۲ نفر خواهد رساند.

وزیر خارجه دانمارک در توضیح دلایل اعزام نیروی جدید می گوید دولت افغانستان نباید کنترل اوضاع از دستش خارج شود، زیرا در غیر این صورت خطر تبدیل این کشور به پناهگاهی امن برای تروریست ها جدی است و به این ترتیب دانمارک و کل اروپا می تواند مقصد موج گسترده دیگری از پناهجویان شود.

در حال حاضر کشورهای عضو پیمان ناتو حدود ۱۳ هزار نفر نیروی نظامی در افغانستان دارند. قرار است از اول ژانویه یعنی سال جدید میلادی، ماموریت رزمی این نیروها پایان یابد و از آن پس به مشاوره و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان بپردازند.

در حالی که طی سال گذشته حمله‌های طالبان و داعش در افغانستان افزایش چشمگیری داشته، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو تیرماه امسال در نشست وزیران دفاع اعضای این پیمان اعلام کرد که کشورهای عضو چند هزار نیروی تازه به افغانستان خواهند فرستاد.

در ماه سپتامبر امسال نیز جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا نیز گفت که بنا به وضعیت کنونی امنیت در افغانستان، آمریکا ۳۰۰۰ نیروی نظامی جدید به این کشور می فرستد. دولت افغانستان از این تصمیم آمریکا و پیمان ناتو استقبال کرده است.