شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بغداد تانک‌ها و توپخانۀ خود را در مرز کردستان عراق مستقر کرد

بغداد تانک‌ها و توپخانۀ خود را در مرز کردستان عراق مستقر کرد

یکی از مقامات اقلیم خودگردان کردستان عراق به خبرگزاری رویترز گفته است که دولت بغداد تانک ها و توپخانۀ خود را در مرز اقلیم خودگردان کردستان عراق مستقر کرده است. همین منبع افزوده است که ارتش عراق این اقدام را در چارچوب رزمایش مشترکش با ارتش ایران و به منظور اعمال فشار بر اقلیم خودگردان کردستان عراق انجام داده است.

شنبه گذشته تلویزیون دولتی ایران به نقل از یک سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خبر داد که تهران و بغداد در زمینۀ اتخاذ تدابیر امنیتی در مرزهای مشترک شان با یکدیگر به توافق رسیده‌اند و در این چارچوب سربازان عراقی در داخل مرزهای ایران مستقر شده اند. خبرگزاری “مهر” در اینباره نوشت که ٢۰۰ نظامی عراقی برای تحویل گرفتن گذرگاهای مرزی با ایران که تاکنون در اختیار اقلیم کردستان عراق بوده‌اند، وارد خاک ایران شدند. این گذرگاها عبارتند از “حاج عمران”، “پرویزخان” و “باشماخ” که تاکنون در کنترل پیشمرگه های اقلیم کردستان عراق بوده‌اند.

فرانسه به نقل از یکی از مقامات اقلیم خودگردان کردستان عراق نوشت : واحدهای رزمی نیروهای مسلح ایران و عراق امروز ساعت یازده به وقت محلی رزمایش مشترک شان را در ٢۵۰ متری مرز کردستان عراق آغاز کردند. شوآن ابوبکر، رئیس گمرک اقلیم خودگردان کردستان عراق، گفته است که در این رزمایش تانک ها و توپخانه های سنگین و پهپاد به کار گرفته شدند و نیروهای نظامی ایران پرشمارتر از نیروهای عراقی بودند که همگی لباس های سیاه بر تن داشتند.

در این حال، حکومت بغداد امروز مقامات اقلیم خودگردان کردستان عراق را به انجام “اقدام های تحریک آمیز” در مناطق مورد مشاجرۀ دو طرف متهم کرد و از کردهای عراق خواست تا “عملیات تحریک آمیزشان را متوقف کنند.” سعد الحدیثی، سخنگوی نخست وزیر عراق، با انتشار بیانیه ای گفت که مناطق مورد مشاجره میان بغداد و اقلیم خودگردان کردستان عراق در استان های دیاله، صلاح الدین، نینوا و کرکوک واقع هستند و قانوناً تحت ادارۀ حکومت فدرال عراق قرار دارند.

نخست وزیر عراق افزوده است که از ژوئن سال ٢۰۱٤ و همزمان با حملات گروه داعش، پیشمرگه های اقلیم خودگردان کردستان عراق با بهره برداری از وضعیت آشوب زدۀ کشور این مناطق را تصرف کرده و اکنون حاضر به بازپس دادن آنها نیستند. به گفتۀ نخست وزیر عراق تحرکات نظامی اقلیم خودگردان کردستان عراق در استان نینوا دائمی شده و به همین خاطر از نظر بغداد تحریک آمیز به شمار می روند.