پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وزیر کشور ایران: بیکاری در بعضی شهرها به ۶۰ درصد رسیده است

وزیر کشور ایران: بیکاری در بعضی شهرها به ۶۰ درصد رسیده است

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور ایران می‌گوید با وجود اعلام رقم بیکاری ۱۲ درصدی در کل کشور، در بعضی از شهرها بیکاری به ۶۰ درصد رسیده است. او گفته در مناطقی که بیکاری ببشتر است، آمار آسیب‌های اجتماعی، مانند “اعتیاد، حاشیه نشینی و طلاق” هم بالاتر است.

وزارت کشور ایران، هر سال گزارشی از “آسیب‌های اجتماعی” به رهبر ایران و رئیسان مجلس، دولت و قوه قضائیه می‌دهد. ارائه گزارش امسال ظاهرا به تاخیر افتاده است و آقای فضلی در ارتباط با همین مسئله با رسانه‌ها سخن گفته است.

خرداد پارسال ارائه گزارش آسیب‌های اجتماعی وزارت کشور خبرساز شد. اگرچه جزئیات این گزارش محرمانه باقی ماند اما عبدالرضا رحمانی‌فضلی، بخش‌هایی از این گزارش را در مجلس خواند که بعضی از رسانه‌ها آن را “تکان دهنده” خواندند.

در این گزارش به وجود بیش از ۱۱ میلیون حاشیه نشین، یک و نیم میلیون معتاد و زندانی شدن سالی ۶۰۰ هزار نفر اشاره شده بود.

بیشتر بخوانید:

  • گزارش وزیر کشور درباره آسیب‌های اجتماعی ایران

بالاترین آمار بیکاری در کرمانشاه

وزیر کشور ایران، به آمار “بیکاری ۶۰ درصدی در بعضی شهرها” اشاره کرد، اما نام شهرهایی که چنین آمار بیکاری بالایی دارند را اعلام نکرد.

آمارهای موجود که بر اساس سرشماری سراسری سال ۱۳۹۵ ایران منتشر شده، بالاترین نرخ بیکاری را ۳۸.۶ درصد اعلام می‌کند که مربوط به اسلام آبادغرب در کرمانشاه است و از آماری که آقای فضلی اعلام کرده بسیار فاصله دارد.

اما او به این نکته اشاره کرده است که بیکاری در بعضی از شهرها، با نرخ متوسط بیکاری کشور فاصله چشمگیری دارد. نگاهی به نرخ بیکاری شهرستان‌های ایران، نشان می‌دهد که بیکاری در شهرستان‌های استان کرمانشاه تا حد قابل توجهی از استان‌های دیگر بالاتر است. در بین ده شهری که بیشترین آمار بیکاری را دارند، هفت شهر، در استان کرمانشاه قرار دارند.

رتبه شهرستان استان نرخ بیکاری
۱ اسلام آبادغرب کرمانشاه ۳۸.۶
۲ ثلاث باباجانی کرمانشاه ۳۶.۲
۳ جوانرود کرمانشاه ۳۲.۶
۴ روانسر کرمانشاه ۳۱.۵
۵ هرسین کرمانشاه ۲۹.۷
۶ مریوان کردستان ۲۸.۶
۷ پاوه کرمانشاه ۲۸.۲
۸ کوهرنگ کردستان ۲۷.۲
۹ گیلان غرب کرمانشاه ۲۵.۸
۱۰ بن چهارمحال بختیاری ۲۴.۷

منبع: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران براساس سرشماری ۱۳۹۵

استان کرمانشاه، بین استان‌های ایران هم بالاترین آمار بیکاری را دارد. کردستان و خوزستان هم دیگر استان‌های مرزی هستند که بطور سنتی در ایران بالاترین آمارهای بیکاری را دارند. در شرق هم سیستان و بلوچستان با آمار بیکاری ۱۳.۱ درصدی در صدر است.

در مقابل استان مرکزی، با ۹.۸ درصد و سمنان و قم با حدود ۱۰ درصد، کمترین بیکاری را دارند.

نگرانی از بیکاری تحصیلکرده‌ها

یکی دیگر از مشکلاتی که در سخنان وزیر کشور ایران به آن اشاره شده، آمار بالای بیکاری میان تحصیلکرده‌ها است. او گفته رقم بیکاری بین تحصیلکرده‌ها “بسیار بالاتر” از متوسط بیکاری کل کشور است.

  • سوالی با چند جواب: ایران چند میلیون بیکار دارد؟

آخرین آماری که از وضعیت بیکاری به تفکیک میزان تحصیلات در دسترس است، مربوط به پایان سال ۱۳۹۴ است. در این سال، کل جمعیت بیکارن دو میلیون و ۷۳۰ هزار نفر اعلام شده بود.

پایان سال ۱۳۹۵، تعداد بیکاران سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام شد، اما آمار جزئی به تفکیک میزان تحصیلات فعلا در دسترس نیست. به این ترتیب اگر آمار سال ۱۳۹۴ را در نظر بگیریم، بیش از ۲۱ درصد نیروی کار لیسانس و حدود ۱۵ و نیم درصد فارغ التحصیلان فوق لیسانس و دکترای حرفه‌ای (مانند پزشکان) بیکارند. که همانطور که وزیر کشور ایران گفته بسیار بالاتر از آمار متوسط بیکاری است.

با بالارفتن میزان تحصیلات، درصد بیکاری زیاد می‌شود. این درصد برای فارغ التحصیلان لیسانس به اوج می‌رسد. در مورد فوق لیسانس، قرار گرفتن آمار دکترای حرفه‌ای در این دسته که شامل پزشکان و داروسازان و دندان پزشکان می‌شود، آمار بیکاری این گروه را کاهش می‌دهد.

و البته این آمار، بدون در نظر گرفتن اشتغال ناقص یا حداقل ساعات کار در هفته است و تنها یک ساعت کار در هفته کافی است تا پرسش شونده را در آمار شاغلان قرار دهد.