چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » هشدار بغداد به اربیل: اعمال «تحریک‌آمیز» در مناطق مورد اختلاف را متوقف کنید

هشدار بغداد به اربیل: اعمال «تحریک‌آمیز» در مناطق مورد اختلاف را متوقف کنید

سخنگوی دولت عراق روز دوشنبه 2 اکتبر 2017 در بیانیه‌ای از مقامات کردستان عراق خواست تا از اعمال «تحریک‌آمیز» در مناطق مورد اختلاف میان بغداد و اربیل که بعد از ژوئن 2014 به کنترل نیروهای پیشمرگه در آمده، خودداری کنند.

بیانیه سخنگوی دولت عراق بار دیگر از حکومت اقلیم کردستان خواست تا نتایج همه‌پرسی را لغو کرده و با جدیت کامل با بغداد وارد گفت‌وگو شود.

سعد الحدیثی در بیانیه‌ای کوتاه گفت: «اقلیم کردستان باید اعمال «تحریک‌آمیز» در مناطق مورد اختلاف را متوقف کند».

منظور سخنگوی دولت عراق از مناطق مورد اختلاف، مناطقی در استان‌های نینوا، دیاله و کرکوک است که هم اکنون توسط کردهای عراق کنترل می‌شوند، این مناطق پس از فروپاشی واحدهای ارتش عراق در اواسط سال 2014 و عقب‌نشینی در برابر داعش، به کنترل پیشمرگه‌های کرد در آمد».

الحدیثی گفت: «مناطق مورد اختلاف تحت حاکمیت ملی دولت عراق است، بنابراین تمام امور اداری و خدماتی این مناطق تحت اداره دولت فدرال مرکزی قرار دارد».

الحدیثی افزود: «پس از 10 ژوئن 2014، نیروهای پیشمرگه نفوذ خود را در این مناطق گسترش داده‌اند، اما اکنون برخی از مسئولان اقلیم در اظهارات خود بیان می‌کنند که این مناطق قابل بازگشت به استان‌های اصلی نیستند و این کاملا برخلاف قانون اساسی عراق است».

الحدیثی گفت: «نیروهای پیشمرگه قرار بود به طور موقت در مناطق آزاد شده موصل مستقر شوند و پس از پایان بحران داعش منطقه را ترک کنند، به این دلیل که وجود آنها در این مناطق باعث «تحریک احساسات ملی» اهالی ساکن منطقه خواهد شد».

بیانیه دولت عراق بار دیگر بر ضرورت لغو نتایج همه‌پرسی و دفاع از یکپارچگی خاک عراق تاکید کرد.